Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro
Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan iaitu berasaskan pendekatan kuantitatif. Seramai 150 orang responden dalam kalangan pelajar etnik Melanau tingkatan 4 daripada tiga buah sekolah menengah di daerah Daro, Sarawak terlibat dalam kajian ini. Instrumen soal selidik digunakan untuk tujuan pengum...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11834/ http://journalarticle.ukm.my/11834/ http://journalarticle.ukm.my/11834/1/164-317-1-SM.pdf |
id |
ukm-11834 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-118342018-07-07T03:24:14Z http://journalarticle.ukm.my/11834/ Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro Noor Habsah Ali, Yahya Othman, Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan iaitu berasaskan pendekatan kuantitatif. Seramai 150 orang responden dalam kalangan pelajar etnik Melanau tingkatan 4 daripada tiga buah sekolah menengah di daerah Daro, Sarawak terlibat dalam kajian ini. Instrumen soal selidik digunakan untuk tujuan pengumpulan data. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan SPSS Versi 22. Ujian-t digunakan untuk mengenal pasti perbezaan min penggunaan strategi pembelajaran menulis antara jantina. Ujian korelasi Pearson pula digunakan untuk menentukan hubungan penggunaan strategi pembelajaran kemahiran menulis dengan pencapaian pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan min yang signifikan antara penggunaan strategi pembelajaran dengan jantina. Selain itu, dapatan kajian turut memperlihatkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara penggunaan strategi pembelajaran kemahiran menulis dengan pencapaian pelajar Melanau dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Implikasi kajian ini ialah guru-guru Bahasa Melayu perlu menggunakan pelbagai strategi pembelajaran kemahiran menulis untuk membantu pelajar etnik Melanau ini mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11834/1/164-317-1-SM.pdf Noor Habsah Ali, and Yahya Othman, (2018) Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (1). pp. 33-41. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan iaitu berasaskan
pendekatan kuantitatif. Seramai 150 orang responden dalam kalangan pelajar
etnik Melanau tingkatan 4 daripada tiga buah sekolah menengah di daerah
Daro, Sarawak terlibat dalam kajian ini. Instrumen soal selidik digunakan
untuk tujuan pengumpulan data. Data yang dikumpul dianalisis
menggunakan SPSS Versi 22. Ujian-t digunakan untuk mengenal pasti
perbezaan min penggunaan strategi pembelajaran menulis antara jantina.
Ujian korelasi Pearson pula digunakan untuk menentukan hubungan
penggunaan strategi pembelajaran kemahiran menulis dengan pencapaian
pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan min yang
signifikan antara penggunaan strategi pembelajaran dengan jantina. Selain
itu, dapatan kajian turut memperlihatkan tidak terdapat hubungan yang
signifikan antara penggunaan strategi pembelajaran kemahiran menulis
dengan pencapaian pelajar Melanau dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
Implikasi kajian ini ialah guru-guru Bahasa Melayu perlu menggunakan
pelbagai strategi pembelajaran kemahiran menulis untuk membantu pelajar
etnik Melanau ini mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu dengan baik. |
format |
Article |
author |
Noor Habsah Ali, Yahya Othman, |
spellingShingle |
Noor Habsah Ali, Yahya Othman, Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro |
author_facet |
Noor Habsah Ali, Yahya Othman, |
author_sort |
Noor Habsah Ali, |
title |
Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro |
title_short |
Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro |
title_full |
Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro |
title_fullStr |
Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro |
title_full_unstemmed |
Strategi pembelajaran kemahiran menulis Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Melanau daerah Daro |
title_sort |
strategi pembelajaran kemahiran menulis bahasa melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar melanau daerah daro |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11834/ http://journalarticle.ukm.my/11834/ http://journalarticle.ukm.my/11834/1/164-317-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:01:15Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:01:15Z |
_version_ |
1777406863218835456 |