Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog dalam pembelajaran Bahasa Melayu
Kajian tinjauan ini bertujuan untuk meninjau penggunaan persekitaran pembelajaran maya atau virtual learning environment (VLE Frog) dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini melihat tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap penggunaan VLE Frog dalam Bahasa Melayu. Kajian ini mel...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11836/ http://journalarticle.ukm.my/11836/ http://journalarticle.ukm.my/11836/1/166-321-1-SM.pdf |
Summary: | Kajian tinjauan ini bertujuan untuk meninjau penggunaan
persekitaran pembelajaran maya atau virtual learning environment (VLE
Frog) dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini melihat tahap
pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap penggunaan VLE Frog
dalam Bahasa Melayu. Kajian ini melibatkan 240 orang pelajar tingkatan 4
di empat buah sekolah di daerah Tawau, Sabah. Dalam kajian ini, instrumen
soal selidik dengan lima skala Likert digunakan bagi tujuan pengumpulan
data. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 30 orang pelajar bagi
menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian dan hasil kajian
rintis menunjukkan instrumen yang digunakan mempunyai
kebolehpercayaan yang tinggi dan kekal digunakan dalam kajian sebenar.
Statistik deskriptif digunakan untuk melihat analisis min, sisihan piawai,
kekerapan dan peratusan. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan
program SPSS 22.0. Dapatan kajian dianalisis menggunakan statistik
deskriptif dan statistik infrensi. Analisis deskriptif mendapati ketiga-tiga
min, iaitu pengetahuan (4.10), sikap (4.27) dan kesediaan (4.32) pelajar
terhadap penggunaan VLE Frog berada pada tahap tinggi. Hal ini
menunjukkan bahawa pelajar mempunyai minat yang tinggi terhadap
penggunaan VLE Frog dalam PdPc mereka. Penggunaan bahan berteraskan
teknologi maklumat dan komunikasi seperti VLE Frog dapat menarik minat
pelajar untuk belajar Bahasa Melayu. |
---|