Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog dalam pembelajaran Bahasa Melayu
Kajian tinjauan ini bertujuan untuk meninjau penggunaan persekitaran pembelajaran maya atau virtual learning environment (VLE Frog) dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini melihat tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap penggunaan VLE Frog dalam Bahasa Melayu. Kajian ini mel...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11836/ http://journalarticle.ukm.my/11836/ http://journalarticle.ukm.my/11836/1/166-321-1-SM.pdf |
id |
ukm-11836 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-118362018-07-07T03:30:23Z http://journalarticle.ukm.my/11836/ Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog dalam pembelajaran Bahasa Melayu Sumarni Lapammu, Zamri Mahamod, Kajian tinjauan ini bertujuan untuk meninjau penggunaan persekitaran pembelajaran maya atau virtual learning environment (VLE Frog) dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini melihat tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap penggunaan VLE Frog dalam Bahasa Melayu. Kajian ini melibatkan 240 orang pelajar tingkatan 4 di empat buah sekolah di daerah Tawau, Sabah. Dalam kajian ini, instrumen soal selidik dengan lima skala Likert digunakan bagi tujuan pengumpulan data. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 30 orang pelajar bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian dan hasil kajian rintis menunjukkan instrumen yang digunakan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dan kekal digunakan dalam kajian sebenar. Statistik deskriptif digunakan untuk melihat analisis min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan program SPSS 22.0. Dapatan kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik infrensi. Analisis deskriptif mendapati ketiga-tiga min, iaitu pengetahuan (4.10), sikap (4.27) dan kesediaan (4.32) pelajar terhadap penggunaan VLE Frog berada pada tahap tinggi. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar mempunyai minat yang tinggi terhadap penggunaan VLE Frog dalam PdPc mereka. Penggunaan bahan berteraskan teknologi maklumat dan komunikasi seperti VLE Frog dapat menarik minat pelajar untuk belajar Bahasa Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11836/1/166-321-1-SM.pdf Sumarni Lapammu, and Zamri Mahamod, (2018) Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (1). pp. 53-62. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian tinjauan ini bertujuan untuk meninjau penggunaan
persekitaran pembelajaran maya atau virtual learning environment (VLE
Frog) dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini melihat tahap
pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap penggunaan VLE Frog
dalam Bahasa Melayu. Kajian ini melibatkan 240 orang pelajar tingkatan 4
di empat buah sekolah di daerah Tawau, Sabah. Dalam kajian ini, instrumen
soal selidik dengan lima skala Likert digunakan bagi tujuan pengumpulan
data. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 30 orang pelajar bagi
menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian dan hasil kajian
rintis menunjukkan instrumen yang digunakan mempunyai
kebolehpercayaan yang tinggi dan kekal digunakan dalam kajian sebenar.
Statistik deskriptif digunakan untuk melihat analisis min, sisihan piawai,
kekerapan dan peratusan. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan
program SPSS 22.0. Dapatan kajian dianalisis menggunakan statistik
deskriptif dan statistik infrensi. Analisis deskriptif mendapati ketiga-tiga
min, iaitu pengetahuan (4.10), sikap (4.27) dan kesediaan (4.32) pelajar
terhadap penggunaan VLE Frog berada pada tahap tinggi. Hal ini
menunjukkan bahawa pelajar mempunyai minat yang tinggi terhadap
penggunaan VLE Frog dalam PdPc mereka. Penggunaan bahan berteraskan
teknologi maklumat dan komunikasi seperti VLE Frog dapat menarik minat
pelajar untuk belajar Bahasa Melayu. |
format |
Article |
author |
Sumarni Lapammu, Zamri Mahamod, |
spellingShingle |
Sumarni Lapammu, Zamri Mahamod, Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog dalam pembelajaran Bahasa Melayu |
author_facet |
Sumarni Lapammu, Zamri Mahamod, |
author_sort |
Sumarni Lapammu, |
title |
Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog
dalam pembelajaran Bahasa Melayu |
title_short |
Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog
dalam pembelajaran Bahasa Melayu |
title_full |
Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog
dalam pembelajaran Bahasa Melayu |
title_fullStr |
Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog
dalam pembelajaran Bahasa Melayu |
title_full_unstemmed |
Tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya VLE Frog
dalam pembelajaran Bahasa Melayu |
title_sort |
tahap pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar tingkatan 4 terhadap penggunaan pembelajaran persekitaran maya vle frog
dalam pembelajaran bahasa melayu |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11836/ http://journalarticle.ukm.my/11836/ http://journalarticle.ukm.my/11836/1/166-321-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:01:15Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:01:15Z |
_version_ |
1777406863514533888 |