Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka

Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) merupakan pendekatan baharu yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan di Malaysia. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan GCBM terhadap pelaksanaan KPP ini di sekolah menengah di negeri Melaka. Tahap kesediaan diukur berdasar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ezwafahmey Ahmad Kusaini
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11837/
http://journalarticle.ukm.my/11837/
http://journalarticle.ukm.my/11837/1/168-325-1-SM.pdf
id ukm-11837
recordtype eprints
spelling ukm-118372018-07-07T03:23:06Z http://journalarticle.ukm.my/11837/ Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka Ezwafahmey Ahmad Kusaini, Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) merupakan pendekatan baharu yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan di Malaysia. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan GCBM terhadap pelaksanaan KPP ini di sekolah menengah di negeri Melaka. Tahap kesediaan diukur berdasarkan tiga konstruk utama, iaitu (i) menilai dan menyelia pengajaran guru, (ii) menyelaras kurikulum dan (iii) memantau pencapaian akademik pelajar. Kajian tinjauan ini menggunakan instrumen soal selidik dijalankan terhadap semua 44 orang GCBM sekolah menengah di negeri Melaka. Dapatan kajian menunjukkan bahawa GCBM sangat bersedia untuk menyokong pelaksanaan dan pembudayaan KPP di sekolah menengah. Justeru, langkah KPM memperkenalkan KPP dalam membantu meningkatkan kualiti dan pencapaian akademik dan kokurikulum sekolah adalah tepat pada masanya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11837/1/168-325-1-SM.pdf Ezwafahmey Ahmad Kusaini, (2018) Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (1). pp. 63-73. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) merupakan pendekatan baharu yang diperkenalkan dalam bidang pendidikan di Malaysia. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan GCBM terhadap pelaksanaan KPP ini di sekolah menengah di negeri Melaka. Tahap kesediaan diukur berdasarkan tiga konstruk utama, iaitu (i) menilai dan menyelia pengajaran guru, (ii) menyelaras kurikulum dan (iii) memantau pencapaian akademik pelajar. Kajian tinjauan ini menggunakan instrumen soal selidik dijalankan terhadap semua 44 orang GCBM sekolah menengah di negeri Melaka. Dapatan kajian menunjukkan bahawa GCBM sangat bersedia untuk menyokong pelaksanaan dan pembudayaan KPP di sekolah menengah. Justeru, langkah KPM memperkenalkan KPP dalam membantu meningkatkan kualiti dan pencapaian akademik dan kokurikulum sekolah adalah tepat pada masanya.
format Article
author Ezwafahmey Ahmad Kusaini,
spellingShingle Ezwafahmey Ahmad Kusaini,
Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
author_facet Ezwafahmey Ahmad Kusaini,
author_sort Ezwafahmey Ahmad Kusaini,
title Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
title_short Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
title_full Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
title_fullStr Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
title_full_unstemmed Tahap kesediaan guru cemerlang Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri Melaka
title_sort tahap kesediaan guru cemerlang bahasa melayu terhadap pelaksanaan komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah di negeri melaka
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/11837/
http://journalarticle.ukm.my/11837/
http://journalarticle.ukm.my/11837/1/168-325-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:15Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:15Z
_version_ 1777406863663431680