Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
Pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia adalah seiring dengan kedatangan dan perkembangan Islam. Sejarah mencatatkan bahawa Islam mula bertapak di Tanah Melayu pada tahun 903 Masehi di Kedah, 1181 Masihi di Kelantan, 1302 Masihi di Terengganu dan 1414 Masihi di Melaka. Dalam perkembangan...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/12104/ http://journalarticle.ukm.my/12104/ http://journalarticle.ukm.my/12104/1/25684-76646-1-SM.pdf |
Summary: | Pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia adalah seiring dengan kedatangan
dan perkembangan Islam. Sejarah mencatatkan bahawa Islam mula bertapak di
Tanah Melayu pada tahun 903 Masehi di Kedah, 1181 Masihi di Kelantan, 1302
Masihi di Terengganu dan 1414 Masihi di Melaka. Dalam perkembangan ini, kaedah
pengajaran al-Quran adalah berasaskan kepada kaedah tertua yang diperkenalkan oleh
Jibril a.s kepada Rasulullah SAW ketika mula-mula menyampaikan wahyu pertama
iaitu secara talaqqi dan musyafahah. Seiring perkembangan dan keperluan semasa,
pendekatan yang digunakan untuk mengajar al-Quran juga turut berubah sebagai
bukti bahawa kaedah pengajaran kitab suci ini tidak ketinggalan dari kaedah arus
perdana. Oleh itu, makalah ini bertujuan menghuraikan perkembangan pengajaran dan
pembelajaran al-Quran di Malaysia bermula sejak kedatangan Islam ke Tanah Melayu
hingga kini. Kajian difokuskan kepada kaedah tradisi dan kaedah kontemporari dalam
pengajaran dan pembelajaran al-Quran. Dalam kajian ini, Kelas al-Quran Dewasa
yang dijalankan di masjid UniSZA dijadikan sampel kajian. Data dikumpul secara
kualitatif melalui analisis dokumen dan temu bual. Temu bual yang dimaksudkan
adalah temubual informan terpilih yang terdiri daripada pengasas dan tenaga pengajar
yang mengendalikan kelas-kelas pengajaran dan pembelajaran al-Quran sama ada
secara tradisi mahupun kontemporari. Lima kaedah tradisi dan kontemporari dipilih sebagai sampel kajian ini. Kajian mendapati bahawa legasi kaedah pengajaran tertua
secara talaqqi dan musyafahah ini diteruskan sehingga ke hari ini, namun dalam acuan
yang berbeza. Setiap pendekatan yang diperkenal dan diamalkan adalah dengan tujuan
yang sama iaitu melatih kemahiran dan kebolehan membaca al-Quran dengan cara
mudah dan pantas tetapi masih meraikan hukum-hukum tajwid sebagaimana yang
diajar oleh Baginda Rasulullah SAW. |
---|