Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA

Pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia adalah seiring dengan kedatangan dan perkembangan Islam. Sejarah mencatatkan bahawa Islam mula bertapak di Tanah Melayu pada tahun 903 Masehi di Kedah, 1181 Masihi di Kelantan, 1302 Masihi di Terengganu dan 1414 Masihi di Melaka. Dalam perkembangan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sharifah Norshah Bani Syed Bidin, Mohd Shafiee Hamzah, Tasnim Abd Rahman, Kasimah Kamaruddin, Nik Azeah Nik Azman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12104/
http://journalarticle.ukm.my/12104/
http://journalarticle.ukm.my/12104/1/25684-76646-1-SM.pdf
id ukm-12104
recordtype eprints
spelling ukm-121042018-09-23T05:47:49Z http://journalarticle.ukm.my/12104/ Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA Sharifah Norshah Bani Syed Bidin, Mohd Shafiee Hamzah, Tasnim Abd Rahman, Kasimah Kamaruddin, Nik Azeah Nik Azman, Pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia adalah seiring dengan kedatangan dan perkembangan Islam. Sejarah mencatatkan bahawa Islam mula bertapak di Tanah Melayu pada tahun 903 Masehi di Kedah, 1181 Masihi di Kelantan, 1302 Masihi di Terengganu dan 1414 Masihi di Melaka. Dalam perkembangan ini, kaedah pengajaran al-Quran adalah berasaskan kepada kaedah tertua yang diperkenalkan oleh Jibril a.s kepada Rasulullah SAW ketika mula-mula menyampaikan wahyu pertama iaitu secara talaqqi dan musyafahah. Seiring perkembangan dan keperluan semasa, pendekatan yang digunakan untuk mengajar al-Quran juga turut berubah sebagai bukti bahawa kaedah pengajaran kitab suci ini tidak ketinggalan dari kaedah arus perdana. Oleh itu, makalah ini bertujuan menghuraikan perkembangan pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia bermula sejak kedatangan Islam ke Tanah Melayu hingga kini. Kajian difokuskan kepada kaedah tradisi dan kaedah kontemporari dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran. Dalam kajian ini, Kelas al-Quran Dewasa yang dijalankan di masjid UniSZA dijadikan sampel kajian. Data dikumpul secara kualitatif melalui analisis dokumen dan temu bual. Temu bual yang dimaksudkan adalah temubual informan terpilih yang terdiri daripada pengasas dan tenaga pengajar yang mengendalikan kelas-kelas pengajaran dan pembelajaran al-Quran sama ada secara tradisi mahupun kontemporari. Lima kaedah tradisi dan kontemporari dipilih sebagai sampel kajian ini. Kajian mendapati bahawa legasi kaedah pengajaran tertua secara talaqqi dan musyafahah ini diteruskan sehingga ke hari ini, namun dalam acuan yang berbeza. Setiap pendekatan yang diperkenal dan diamalkan adalah dengan tujuan yang sama iaitu melatih kemahiran dan kebolehan membaca al-Quran dengan cara mudah dan pantas tetapi masih meraikan hukum-hukum tajwid sebagaimana yang diajar oleh Baginda Rasulullah SAW. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12104/1/25684-76646-1-SM.pdf Sharifah Norshah Bani Syed Bidin, and Mohd Shafiee Hamzah, and Tasnim Abd Rahman, and Kasimah Kamaruddin, and Nik Azeah Nik Azman, (2018) Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA. Jurnal Hadhari, 10 (1). pp. 93-108. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/1090
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia adalah seiring dengan kedatangan dan perkembangan Islam. Sejarah mencatatkan bahawa Islam mula bertapak di Tanah Melayu pada tahun 903 Masehi di Kedah, 1181 Masihi di Kelantan, 1302 Masihi di Terengganu dan 1414 Masihi di Melaka. Dalam perkembangan ini, kaedah pengajaran al-Quran adalah berasaskan kepada kaedah tertua yang diperkenalkan oleh Jibril a.s kepada Rasulullah SAW ketika mula-mula menyampaikan wahyu pertama iaitu secara talaqqi dan musyafahah. Seiring perkembangan dan keperluan semasa, pendekatan yang digunakan untuk mengajar al-Quran juga turut berubah sebagai bukti bahawa kaedah pengajaran kitab suci ini tidak ketinggalan dari kaedah arus perdana. Oleh itu, makalah ini bertujuan menghuraikan perkembangan pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Malaysia bermula sejak kedatangan Islam ke Tanah Melayu hingga kini. Kajian difokuskan kepada kaedah tradisi dan kaedah kontemporari dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran. Dalam kajian ini, Kelas al-Quran Dewasa yang dijalankan di masjid UniSZA dijadikan sampel kajian. Data dikumpul secara kualitatif melalui analisis dokumen dan temu bual. Temu bual yang dimaksudkan adalah temubual informan terpilih yang terdiri daripada pengasas dan tenaga pengajar yang mengendalikan kelas-kelas pengajaran dan pembelajaran al-Quran sama ada secara tradisi mahupun kontemporari. Lima kaedah tradisi dan kontemporari dipilih sebagai sampel kajian ini. Kajian mendapati bahawa legasi kaedah pengajaran tertua secara talaqqi dan musyafahah ini diteruskan sehingga ke hari ini, namun dalam acuan yang berbeza. Setiap pendekatan yang diperkenal dan diamalkan adalah dengan tujuan yang sama iaitu melatih kemahiran dan kebolehan membaca al-Quran dengan cara mudah dan pantas tetapi masih meraikan hukum-hukum tajwid sebagaimana yang diajar oleh Baginda Rasulullah SAW.
format Article
author Sharifah Norshah Bani Syed Bidin,
Mohd Shafiee Hamzah,
Tasnim Abd Rahman,
Kasimah Kamaruddin,
Nik Azeah Nik Azman,
spellingShingle Sharifah Norshah Bani Syed Bidin,
Mohd Shafiee Hamzah,
Tasnim Abd Rahman,
Kasimah Kamaruddin,
Nik Azeah Nik Azman,
Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
author_facet Sharifah Norshah Bani Syed Bidin,
Mohd Shafiee Hamzah,
Tasnim Abd Rahman,
Kasimah Kamaruddin,
Nik Azeah Nik Azman,
author_sort Sharifah Norshah Bani Syed Bidin,
title Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
title_short Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
title_full Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
title_fullStr Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
title_full_unstemmed Kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran: kajian di masjid UniSZA
title_sort kaedah pengajaran dan pembelajaran al-quran: kajian di masjid unisza
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12104/
http://journalarticle.ukm.my/12104/
http://journalarticle.ukm.my/12104/1/25684-76646-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:52Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:52Z
_version_ 1777406902249979904