Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba

Kajian ini adalah tentang aspek kebahasaan dan feminisme dalam filem Melayu bergenre seram, yang diarahkan oleh salah seorang pengarah wanita prolifik di Malaysia. Pengarahan seorang wanita mempunyai kemungkinan untuk bernuansakan feminisme dalam persembahannya. Hal tersebut, dalam konteks kajian...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norfaizah Ghazali, Fazilah Husin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12262/
http://journalarticle.ukm.my/12262/
http://journalarticle.ukm.my/12262/1/26169-78652-1-PB.pdf
id ukm-12262
recordtype eprints
spelling ukm-122622018-10-26T23:20:58Z http://journalarticle.ukm.my/12262/ Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba Norfaizah Ghazali, Fazilah Husin, Kajian ini adalah tentang aspek kebahasaan dan feminisme dalam filem Melayu bergenre seram, yang diarahkan oleh salah seorang pengarah wanita prolifik di Malaysia. Pengarahan seorang wanita mempunyai kemungkinan untuk bernuansakan feminisme dalam persembahannya. Hal tersebut, dalam konteks kajian ini, akan diteliti daripada aspek pemilihan perkataan dan ayat-ayat yang membentuk dialog para watak. Bahasa atau dialog dalam filem penting dalam menyampaikan sesebuah penceritaan yang dibantu oleh aspek-aspek perfileman yang lain, termasuklah sinematografi, kesan bunyi dan muzik, simbol visual dan serta estetika. Shuhaimi Baba adalah antara pengarah filem tersohor di Malaysia yang telah mengarah dan menerbitkan filem-filem penting dalam industri perfileman Malaysia serta telah menerima pelbagai pengiktirafan di peringkat antarabangsa. Beberapa filem beliau telah mengangkat dan meletakkan wanita dan imejnya sebagai subjek penceritaan. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis aspek bahasa dalam konteks feminisme yang digunakan dalam filem Shuhaimi Baba berjudul Pontianak Harum Sundal Malam I (2004). Bahasa feminisme dalam konteks kajian ini adalah bahasa yang dituturkan oleh watak-watak dalam filem Shuhaimi Baba yang memperlihatkan tentang kekuasaan wanita. Gambaran tersebut dipaparkan melalui pertuturan dialog watak dan antara watak-watak yang dicipta serta melalui visual yang merangkumi segala aspek yang dapat dilihat oleh penonton. Kajian ini menggunakan kaedah analisis tekstual dan pendekatan feminisme pascamoden (postmodern feminism). Bahasa dalam filem ini memaparkan wanita yang mempunyai keperibadian yang kuat, kuasa dan pembuat keputusan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12262/1/26169-78652-1-PB.pdf Norfaizah Ghazali, and Fazilah Husin, (2018) Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 34 (2). pp. 374-388. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1085
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini adalah tentang aspek kebahasaan dan feminisme dalam filem Melayu bergenre seram, yang diarahkan oleh salah seorang pengarah wanita prolifik di Malaysia. Pengarahan seorang wanita mempunyai kemungkinan untuk bernuansakan feminisme dalam persembahannya. Hal tersebut, dalam konteks kajian ini, akan diteliti daripada aspek pemilihan perkataan dan ayat-ayat yang membentuk dialog para watak. Bahasa atau dialog dalam filem penting dalam menyampaikan sesebuah penceritaan yang dibantu oleh aspek-aspek perfileman yang lain, termasuklah sinematografi, kesan bunyi dan muzik, simbol visual dan serta estetika. Shuhaimi Baba adalah antara pengarah filem tersohor di Malaysia yang telah mengarah dan menerbitkan filem-filem penting dalam industri perfileman Malaysia serta telah menerima pelbagai pengiktirafan di peringkat antarabangsa. Beberapa filem beliau telah mengangkat dan meletakkan wanita dan imejnya sebagai subjek penceritaan. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis aspek bahasa dalam konteks feminisme yang digunakan dalam filem Shuhaimi Baba berjudul Pontianak Harum Sundal Malam I (2004). Bahasa feminisme dalam konteks kajian ini adalah bahasa yang dituturkan oleh watak-watak dalam filem Shuhaimi Baba yang memperlihatkan tentang kekuasaan wanita. Gambaran tersebut dipaparkan melalui pertuturan dialog watak dan antara watak-watak yang dicipta serta melalui visual yang merangkumi segala aspek yang dapat dilihat oleh penonton. Kajian ini menggunakan kaedah analisis tekstual dan pendekatan feminisme pascamoden (postmodern feminism). Bahasa dalam filem ini memaparkan wanita yang mempunyai keperibadian yang kuat, kuasa dan pembuat keputusan.
format Article
author Norfaizah Ghazali,
Fazilah Husin,
spellingShingle Norfaizah Ghazali,
Fazilah Husin,
Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba
author_facet Norfaizah Ghazali,
Fazilah Husin,
author_sort Norfaizah Ghazali,
title Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba
title_short Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba
title_full Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba
title_fullStr Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba
title_full_unstemmed Bahasa dan feminisme dalam filem Shuhaimi Baba
title_sort bahasa dan feminisme dalam filem shuhaimi baba
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12262/
http://journalarticle.ukm.my/12262/
http://journalarticle.ukm.my/12262/1/26169-78652-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:02:13Z
last_indexed 2023-09-18T20:02:13Z
_version_ 1777406924043583488