Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way

Analisis secara kuantitatif terhadap seksisme linguistik dan penonjolan peranan stereotaip gender yang wujud di dalam dokumen-dokumen bercetak seperti buku teks sekolah lazimnya dijalankan dengan menggunakan kaedah pengiraan peratusan. Dalam kajian lepas yang telah dijalankan di Malaysia seperti yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Chee Keong, Yuen, Mohd. Subakir Mohd. Yasin, Kesumawati Abu Bakar, Azhar Jaludin, Bahiyah Abdul Hamid
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2008
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/1231/
http://journalarticle.ukm.my/1231/
http://journalarticle.ukm.my/1231/1/1.pdf
id ukm-1231
recordtype eprints
spelling ukm-12312016-12-14T06:29:12Z http://journalarticle.ukm.my/1231/ Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way Chee Keong, Yuen Mohd. Subakir Mohd. Yasin, Kesumawati Abu Bakar, Azhar Jaludin, Bahiyah Abdul Hamid, Analisis secara kuantitatif terhadap seksisme linguistik dan penonjolan peranan stereotaip gender yang wujud di dalam dokumen-dokumen bercetak seperti buku teks sekolah lazimnya dijalankan dengan menggunakan kaedah pengiraan peratusan. Dalam kajian lepas yang telah dijalankan di Malaysia seperti yang dilakukan oleh Saedah Siraj (1990) ke atas buku teks bahasa Melayu dan oleh Chandran dan Mardziah Abdullah (2003) ke atas buku teks bahasa Inggeris telah menggunapakai kaedah pengiraan kekerapan secara tradisi iaitu secara manual di dalam menentukan prejudis gender. Kaedah pengiraan secara manual ini bukan sahaja mudah mengakibatkan ketidak tepatan penemuan dan analisis bahkan memakan masa yang lama untuk disiapkan, dan dengan tidak langsung akan mempengaruhi kesahihan dan integriti penemuan kajian berkenaan. Untuk mengatasi kelemahankelemahan di dalam analisis data ini, satu kaedah yang lebih mantap dan menjimatkan masa perlu digunakan. Berpandukan kepada satu kajian yang sedang dijalankan yang membuat analisis kandungan, lebih khususnya, analisis teks, makalah ini akan memaparkankan bagaimana instumen Wordsmith Tools 4 (Oxford University Press 2004) boleh dimanfaatkan untuk menganalisis dokumen bercetak dan dapat memberikan keputusan yang lebih sahih dan cekap dalam mengenal pasti seksisme linguistik dan penonjolan peranan stereotaip gender di dalam buku teks Bahasa Inggeris di Malaysia Universiti Kebangsaan Malaysia 2008 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/1231/1/1.pdf Chee Keong, Yuen and Mohd. Subakir Mohd. Yasin, and Kesumawati Abu Bakar, and Azhar Jaludin, and Bahiyah Abdul Hamid, (2008) Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 9 . pp. 101-112. ISSN 1511-8393 http://www.ukm.my/jmalim
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Analisis secara kuantitatif terhadap seksisme linguistik dan penonjolan peranan stereotaip gender yang wujud di dalam dokumen-dokumen bercetak seperti buku teks sekolah lazimnya dijalankan dengan menggunakan kaedah pengiraan peratusan. Dalam kajian lepas yang telah dijalankan di Malaysia seperti yang dilakukan oleh Saedah Siraj (1990) ke atas buku teks bahasa Melayu dan oleh Chandran dan Mardziah Abdullah (2003) ke atas buku teks bahasa Inggeris telah menggunapakai kaedah pengiraan kekerapan secara tradisi iaitu secara manual di dalam menentukan prejudis gender. Kaedah pengiraan secara manual ini bukan sahaja mudah mengakibatkan ketidak tepatan penemuan dan analisis bahkan memakan masa yang lama untuk disiapkan, dan dengan tidak langsung akan mempengaruhi kesahihan dan integriti penemuan kajian berkenaan. Untuk mengatasi kelemahankelemahan di dalam analisis data ini, satu kaedah yang lebih mantap dan menjimatkan masa perlu digunakan. Berpandukan kepada satu kajian yang sedang dijalankan yang membuat analisis kandungan, lebih khususnya, analisis teks, makalah ini akan memaparkankan bagaimana instumen Wordsmith Tools 4 (Oxford University Press 2004) boleh dimanfaatkan untuk menganalisis dokumen bercetak dan dapat memberikan keputusan yang lebih sahih dan cekap dalam mengenal pasti seksisme linguistik dan penonjolan peranan stereotaip gender di dalam buku teks Bahasa Inggeris di Malaysia
format Article
author Chee Keong, Yuen
Mohd. Subakir Mohd. Yasin,
Kesumawati Abu Bakar,
Azhar Jaludin,
Bahiyah Abdul Hamid,
spellingShingle Chee Keong, Yuen
Mohd. Subakir Mohd. Yasin,
Kesumawati Abu Bakar,
Azhar Jaludin,
Bahiyah Abdul Hamid,
Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way
author_facet Chee Keong, Yuen
Mohd. Subakir Mohd. Yasin,
Kesumawati Abu Bakar,
Azhar Jaludin,
Bahiyah Abdul Hamid,
author_sort Chee Keong, Yuen
title Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way
title_short Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way
title_full Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way
title_fullStr Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way
title_full_unstemmed Unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in Malaysian English Language textbooks: the wordsmith tools way
title_sort unraveling linguistic sexism & sex role stereotyping in malaysian english language textbooks: the wordsmith tools way
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2008
url http://journalarticle.ukm.my/1231/
http://journalarticle.ukm.my/1231/
http://journalarticle.ukm.my/1231/1/1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:32:44Z
last_indexed 2023-09-18T19:32:44Z
_version_ 1777405069651607552