Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973)
Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 5...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/12542/ http://journalarticle.ukm.my/12542/ http://journalarticle.ukm.my/12542/1/jatma-2019-0701-01.pdf |
id |
ukm-12542 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-125422019-02-14T13:43:32Z http://journalarticle.ukm.my/12542/ Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) Amirra Shazreena Aminul Razin, Vijayaletchumy Subramaniam, Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 50 orang murid India di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang, Selangor. Sampel yang diambil ialah murid tahun lima Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang. Instrumen yang digunakan ialah ujian bertulis berkenaan dengan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran, teori yang digunakan ialah Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran sepenuhnya. Kajian ini penting untuk membantu pihak sekolah meningkatkan pemahaman imbuhan dalam penulisan murid. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12542/1/jatma-2019-0701-01.pdf Amirra Shazreena Aminul Razin, and Vijayaletchumy Subramaniam, (2019) Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). International Journal of the Malay World and Civilisation, 7 (1). pp. 3-13. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah
dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan
dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 50 orang murid India
di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang, Selangor. Sampel yang diambil ialah murid tahun lima Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil Serdang. Instrumen yang digunakan ialah ujian bertulis berkenaan dengan imbuhan awalan dan
imbuhan akhiran, teori yang digunakan ialah Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Kaedah yang digunakan ialah
kaedah pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan
akhiran sepenuhnya. Kajian ini penting untuk membantu pihak sekolah meningkatkan pemahaman imbuhan dalam
penulisan murid. |
format |
Article |
author |
Amirra Shazreena Aminul Razin, Vijayaletchumy Subramaniam, |
spellingShingle |
Amirra Shazreena Aminul Razin, Vijayaletchumy Subramaniam, Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) |
author_facet |
Amirra Shazreena Aminul Razin, Vijayaletchumy Subramaniam, |
author_sort |
Amirra Shazreena Aminul Razin, |
title |
Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) |
title_short |
Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) |
title_full |
Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) |
title_fullStr |
Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) |
title_full_unstemmed |
Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) |
title_sort |
kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid sekolah jenis
kebangsaan tamil berdasarkan teori analisis kesalahan corder (1973) |
publisher |
Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/12542/ http://journalarticle.ukm.my/12542/ http://journalarticle.ukm.my/12542/1/jatma-2019-0701-01.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:02:50Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:02:50Z |
_version_ |
1777406963546587136 |