Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pelaksanaan pemikiran inventif dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah dan menengah di daerah Beaufort, Sabah. Terdapat enam elemen pemikiran inventif, iaitu elemen penyesuaian diri, elemen pengurusan kesukaran, elemen pengarahan kendiri, elemen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ermertah Johari
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12596/
http://journalarticle.ukm.my/12596/
http://journalarticle.ukm.my/12596/1/177-341-1-SM.pdf
id ukm-12596
recordtype eprints
spelling ukm-125962019-02-18T22:21:38Z http://journalarticle.ukm.my/12596/ Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah Ermertah Johari, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pelaksanaan pemikiran inventif dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah dan menengah di daerah Beaufort, Sabah. Terdapat enam elemen pemikiran inventif, iaitu elemen penyesuaian diri, elemen pengurusan kesukaran, elemen pengarahan kendiri, elemen sifat ingin tahu, elemen kreativiti, keberanian mengambil risiko dan pemikiran tahap tinggi. Kaedah tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik digunakan dalam kajian ini. Kajian ini melibatkan 67 buah sekolah di daerah Beaufort dan seramai 200 orang guru yang mengajar bahasa Melayu di sekolah menengah dan sekolah rendah dijadikan responden kajian. Sampel dipilih secara rawak mudah. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan program Statistics Package for Social Science (SPSS) versi 23.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan penyerapan pemikiran inventif dalam kalangan guru bahasa Melayu berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah yang mengajar di peringkat sekolah rendah dan menengah ini. Implikasi kajian ini ialah guru-guru bahasa Melayu banyak menyerapkan pemikiran inventif dalam pengajaran mereka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12596/1/177-341-1-SM.pdf Ermertah Johari, (2018) Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (2). pp. 39-47. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/49
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pelaksanaan pemikiran inventif dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah dan menengah di daerah Beaufort, Sabah. Terdapat enam elemen pemikiran inventif, iaitu elemen penyesuaian diri, elemen pengurusan kesukaran, elemen pengarahan kendiri, elemen sifat ingin tahu, elemen kreativiti, keberanian mengambil risiko dan pemikiran tahap tinggi. Kaedah tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik digunakan dalam kajian ini. Kajian ini melibatkan 67 buah sekolah di daerah Beaufort dan seramai 200 orang guru yang mengajar bahasa Melayu di sekolah menengah dan sekolah rendah dijadikan responden kajian. Sampel dipilih secara rawak mudah. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan program Statistics Package for Social Science (SPSS) versi 23.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan penyerapan pemikiran inventif dalam kalangan guru bahasa Melayu berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah yang mengajar di peringkat sekolah rendah dan menengah ini. Implikasi kajian ini ialah guru-guru bahasa Melayu banyak menyerapkan pemikiran inventif dalam pengajaran mereka.
format Article
author Ermertah Johari,
spellingShingle Ermertah Johari,
Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
author_facet Ermertah Johari,
author_sort Ermertah Johari,
title Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
title_short Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
title_full Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
title_fullStr Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
title_full_unstemmed Penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa Melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
title_sort penyerapan pemikiran inventif dalam pengajaran guru bahasa melayu sekolah rendah dan sekolah menengah berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan kategori sekolah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/12596/
http://journalarticle.ukm.my/12596/
http://journalarticle.ukm.my/12596/1/177-341-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:02:58Z
last_indexed 2023-09-18T20:02:58Z
_version_ 1777406971098431488