Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknik know, what, learned and how (KWLH) terhadap kemahiran membaca dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC). Teknik KWLH merupakan teknik yang dapat meningkatkan penguasaan kemahiran membaca mentalis murid. Kajian ini...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/12597/ http://journalarticle.ukm.my/12597/ http://journalarticle.ukm.my/12597/1/178-343-1-SM.pdf |
id |
ukm-12597 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-125972019-02-18T22:22:33Z http://journalarticle.ukm.my/12597/ Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina Abdul Rasid Jamian, Nurfatin Nabihah Baharom, Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknik know, what, learned and how (KWLH) terhadap kemahiran membaca dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC). Teknik KWLH merupakan teknik yang dapat meningkatkan penguasaan kemahiran membaca mentalis murid. Kajian ini telah dijalankan kepada 66 orang sampel kajian tahun 4 di sebuah SJKC bagi mengetahui kesan penggunaan teknik ini terhadap skor soalan pemahaman yang diberikan. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap penguasaan kemahiran membaca mentalis murid sebelum dan selepas rawatan iaitu teknik KWLH bagi kumpulan eksperimen. Dapatan menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan skor kemahiran membaca mentalis dalam kalangan muridmurid dalam praujian. Namun begitu, terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan skor kemahiran membaca mentalis dalam kalangan murid-murid dalam pascaujian setelah mereka melalui pembelajaran kemahiran membaca dengan menggunakan teknik KLWH. Hasil dapatan kajian membuktikan bahawa teknik ini mempunyai kekuatan iaitu dapat meningkatkan tahap penguasaan kemahiran membaca murid secara mentalis. Oleh itu, Teknik KWLH boleh diaplikasikan oleh guru dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan sebagai satu usaha dalam meningkatkan penguasaan kemahiran membaca murid SJKC. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12597/1/178-343-1-SM.pdf Abdul Rasid Jamian, and Nurfatin Nabihah Baharom, (2018) Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (2). pp. 48-56. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/49 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesan penggunaan
Teknik know, what, learned and how (KWLH) terhadap kemahiran
membaca dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC).
Teknik KWLH merupakan teknik yang dapat meningkatkan penguasaan
kemahiran membaca mentalis murid. Kajian ini telah dijalankan kepada 66
orang sampel kajian tahun 4 di sebuah SJKC bagi mengetahui kesan
penggunaan teknik ini terhadap skor soalan pemahaman yang diberikan.
Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan
terhadap penguasaan kemahiran membaca mentalis murid sebelum dan
selepas rawatan iaitu teknik KWLH bagi kumpulan eksperimen. Dapatan
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam
penguasaan skor kemahiran membaca mentalis dalam kalangan muridmurid
dalam praujian. Namun begitu, terdapat perbezaan yang signifikan
dalam penguasaan skor kemahiran membaca mentalis dalam kalangan
murid-murid dalam pascaujian setelah mereka melalui pembelajaran
kemahiran membaca dengan menggunakan teknik KLWH. Hasil dapatan
kajian membuktikan bahawa teknik ini mempunyai kekuatan iaitu dapat
meningkatkan tahap penguasaan kemahiran membaca murid secara
mentalis. Oleh itu, Teknik KWLH boleh diaplikasikan oleh guru dalam
proses pembelajaran dan pemudahcaraan sebagai satu usaha dalam
meningkatkan penguasaan kemahiran membaca murid SJKC. |
format |
Article |
author |
Abdul Rasid Jamian, Nurfatin Nabihah Baharom, |
spellingShingle |
Abdul Rasid Jamian, Nurfatin Nabihah Baharom, Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina |
author_facet |
Abdul Rasid Jamian, Nurfatin Nabihah Baharom, |
author_sort |
Abdul Rasid Jamian, |
title |
Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina |
title_short |
Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina |
title_full |
Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina |
title_fullStr |
Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan teknik KWLH dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina |
title_sort |
kesan penggunaan teknik kwlh dalam kemahiran membaca kalangan murid sekolah jenis kebangsaan cina |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/12597/ http://journalarticle.ukm.my/12597/ http://journalarticle.ukm.my/12597/1/178-343-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:02:58Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:02:58Z |
_version_ |
1777406971250475008 |