Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
Kajian ini bertujuan mengkaji kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Terdapat lima objektif utama dalam kajian ini iaitu untuk mengenalpasti perhubungan antara gaya komunikasi doktor yang terdiri daripada gaya berpusatkan pesakit, gaya hubungan dan gaya kawalan terhadap ke...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13105/ http://journalarticle.ukm.my/13105/ http://journalarticle.ukm.my/13105/1/19461-85436-1-PB.pdf |
id |
ukm-13105 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-131052019-07-06T21:07:25Z http://journalarticle.ukm.my/13105/ Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit Fauziah Ismail, Bahiyah Omar, Kajian ini bertujuan mengkaji kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Terdapat lima objektif utama dalam kajian ini iaitu untuk mengenalpasti perhubungan antara gaya komunikasi doktor yang terdiri daripada gaya berpusatkan pesakit, gaya hubungan dan gaya kawalan terhadap kepuasan pesakit. Kedua, mengenalpasti pengaruh kemahiran teknikal doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Ketiga, untuk mengenalpasti pengaruh akses kepada perkhidmatan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Keempat, mengenalpasti pengaruh masa yang dihabiskan dengan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit dan yang kelima adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang meramal kepuasan pesakit. Kajian ini dijalankan terhadap pesakit luar yang mendapatkan perkhidmatan dan rawatan di klinik Hospital Seberang Jaya Pulau Pinang, yang merupakan salah sebuah hospital awam di Malaysia. Kaedah tinjauan dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling) dilakukan untuk mendapatkan seramai 115 responden. Bagi tujuan penganalisisan, ujian Korelasi Pearson, Regresi Berganda dan Regresi Berganda Hirearki telah digunakan. Hasil keputusan ujian korelasi yang diperoleh menunjukkan gaya komunikasi berpusatkan pesakit, gaya hubungan, kemahiran teknikal dan akses kepada perkhidmatan doktor mempunyai hubungan yang signifikan dan positif dengan kepuasan pesakit. Walau bagaimanapun, hasil ujian Regresi Berganda menunjukkan bahawa gaya hubungan adalah peramal yang terbaik terhadap kepuasan pesakit diikuti dengan kemahiran teknikal. Dapatan data juga mendapati sumbangan yang besar daripada gaya komunikasi doktor dalam menerangkan kepuasan pesakit berbanding faktor lain yang terdiri daripada kemahiran teknikal doktor, akses kepada perkhidmatan doktor dan masa bersama doktor. Kajian ini menyumbang pada pembangunan perkhidmatan kesihatan di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13105/1/19461-85436-1-PB.pdf Fauziah Ismail, and Bahiyah Omar, (2018) Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 34 (3). pp. 73-95. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1086 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan mengkaji kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Terdapat lima objektif utama dalam kajian ini iaitu untuk mengenalpasti perhubungan antara gaya komunikasi doktor yang terdiri daripada gaya berpusatkan pesakit, gaya hubungan dan gaya kawalan terhadap kepuasan pesakit. Kedua, mengenalpasti pengaruh kemahiran teknikal doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Ketiga, untuk mengenalpasti pengaruh akses kepada perkhidmatan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Keempat, mengenalpasti pengaruh masa yang dihabiskan dengan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit dan yang kelima adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang meramal kepuasan pesakit. Kajian ini dijalankan terhadap pesakit luar yang mendapatkan perkhidmatan dan rawatan di klinik Hospital Seberang Jaya Pulau Pinang, yang merupakan salah sebuah hospital awam di Malaysia. Kaedah tinjauan dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling) dilakukan untuk mendapatkan seramai 115 responden. Bagi tujuan penganalisisan, ujian Korelasi Pearson, Regresi Berganda dan Regresi Berganda Hirearki telah digunakan. Hasil keputusan ujian korelasi yang diperoleh menunjukkan gaya komunikasi berpusatkan pesakit, gaya hubungan, kemahiran teknikal dan akses kepada perkhidmatan doktor mempunyai hubungan yang signifikan dan positif dengan kepuasan pesakit. Walau bagaimanapun, hasil ujian Regresi Berganda menunjukkan bahawa gaya hubungan adalah peramal yang terbaik terhadap kepuasan pesakit diikuti dengan kemahiran teknikal. Dapatan data juga mendapati sumbangan yang besar daripada gaya komunikasi doktor dalam menerangkan kepuasan pesakit berbanding faktor lain yang terdiri daripada kemahiran teknikal doktor, akses kepada perkhidmatan doktor dan masa bersama doktor. Kajian ini menyumbang pada pembangunan perkhidmatan kesihatan di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Fauziah Ismail, Bahiyah Omar, |
spellingShingle |
Fauziah Ismail, Bahiyah Omar, Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
author_facet |
Fauziah Ismail, Bahiyah Omar, |
author_sort |
Fauziah Ismail, |
title |
Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
title_short |
Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
title_full |
Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
title_fullStr |
Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
title_full_unstemmed |
Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
title_sort |
kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13105/ http://journalarticle.ukm.my/13105/ http://journalarticle.ukm.my/13105/1/19461-85436-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:04:06Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:04:06Z |
_version_ |
1777407043130359808 |