Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia

Imej sebenarnya merupakan pernyataan realiti dan berperanan dalam mewujudkan hubungan khayalan antara peserta dalam imej dan pembaca. Buku teks sekolah dipenuhi dengan imej visual yang kadang-kadang dapat mengartikulasikan makna sosial dan budaya yang lebih kuat dan jelas berbanding teks bertu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fuzirah Hashim, Bahiyah Abdul Hamid, Kesuma A. Bakar, Zarina Othman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13261/
http://journalarticle.ukm.my/13261/
http://journalarticle.ukm.my/13261/1/26535-89080-1-PB.pdf
id ukm-13261
recordtype eprints
spelling ukm-132612019-08-08T21:24:18Z http://journalarticle.ukm.my/13261/ Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia Fuzirah Hashim, Bahiyah Abdul Hamid, Kesuma A. Bakar, Zarina Othman, Imej sebenarnya merupakan pernyataan realiti dan berperanan dalam mewujudkan hubungan khayalan antara peserta dalam imej dan pembaca. Buku teks sekolah dipenuhi dengan imej visual yang kadang-kadang dapat mengartikulasikan makna sosial dan budaya yang lebih kuat dan jelas berbanding teks bertulis. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji dan menggambarkan corak makna representasi yang berkaitan dengan gender dalam imej buku teks bahasa Inggeris Malaysia yang terpilih. Selain itu, kajian bertujuan mengkritik corak imej yang berkaitan dengan stereotaip gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia. Analisis data telah mengenal pasti dan membincangkan perwakilan gender melalui ciri-ciri penulisan naratif, budaya dan kategori biologi serta suasana persekitaran. Dapatan kajian menunjukkan terdapat ketidakseimbangan gender yang jelas, iaitu keutamaan diberikan kepada lelaki. Domain yang diletakkan kepada peserta wanita biasanya di ruangan persendirian sedangkan peserta lelaki kebanyakannya diwakili di domain awam. Wanita lebih kerap dikaitkan dengan aktiviti di dalam rumah manakala lelaki digambarkan terlibat dalam pelbagai aktiviti di luar rumah. Wanita turut digambarkan sebagai beremosi, sebaliknya lelaki dicerminkan sebagai bersifat tenang, tegas dan berdaya saing. Oleh kerana sekolah dan buku teks merupakan salah satu kaedah keterlibatan kanak-kanak dalam bidang sosial, adalah penting untuk memastikan bahan pengajaran adalah adil dan tidak berat sebelah terhadap kedua-dua gender. Oleh itu, disarankan agar pihak yang terlibat dalam pengeluaran buku teks sekolah mengkaji semula gambaran lelaki dan wanita yang digambarkan dalam imej. Pihak ini juga perlu menyediakan senario dunia nyata dalam mendidik generasi muda supaya mempunyai minda yang tidak stereotaip berkenaan dengan perwakilan gender dalam konteks Malaysia untuk membantu dalam pembangunan bangsa dan negara. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13261/1/26535-89080-1-PB.pdf Fuzirah Hashim, and Bahiyah Abdul Hamid, and Kesuma A. Bakar, and Zarina Othman, (2018) Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 14 (4). pp. 174-187. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1144
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Imej sebenarnya merupakan pernyataan realiti dan berperanan dalam mewujudkan hubungan khayalan antara peserta dalam imej dan pembaca. Buku teks sekolah dipenuhi dengan imej visual yang kadang-kadang dapat mengartikulasikan makna sosial dan budaya yang lebih kuat dan jelas berbanding teks bertulis. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji dan menggambarkan corak makna representasi yang berkaitan dengan gender dalam imej buku teks bahasa Inggeris Malaysia yang terpilih. Selain itu, kajian bertujuan mengkritik corak imej yang berkaitan dengan stereotaip gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia. Analisis data telah mengenal pasti dan membincangkan perwakilan gender melalui ciri-ciri penulisan naratif, budaya dan kategori biologi serta suasana persekitaran. Dapatan kajian menunjukkan terdapat ketidakseimbangan gender yang jelas, iaitu keutamaan diberikan kepada lelaki. Domain yang diletakkan kepada peserta wanita biasanya di ruangan persendirian sedangkan peserta lelaki kebanyakannya diwakili di domain awam. Wanita lebih kerap dikaitkan dengan aktiviti di dalam rumah manakala lelaki digambarkan terlibat dalam pelbagai aktiviti di luar rumah. Wanita turut digambarkan sebagai beremosi, sebaliknya lelaki dicerminkan sebagai bersifat tenang, tegas dan berdaya saing. Oleh kerana sekolah dan buku teks merupakan salah satu kaedah keterlibatan kanak-kanak dalam bidang sosial, adalah penting untuk memastikan bahan pengajaran adalah adil dan tidak berat sebelah terhadap kedua-dua gender. Oleh itu, disarankan agar pihak yang terlibat dalam pengeluaran buku teks sekolah mengkaji semula gambaran lelaki dan wanita yang digambarkan dalam imej. Pihak ini juga perlu menyediakan senario dunia nyata dalam mendidik generasi muda supaya mempunyai minda yang tidak stereotaip berkenaan dengan perwakilan gender dalam konteks Malaysia untuk membantu dalam pembangunan bangsa dan negara.
format Article
author Fuzirah Hashim,
Bahiyah Abdul Hamid,
Kesuma A. Bakar,
Zarina Othman,
spellingShingle Fuzirah Hashim,
Bahiyah Abdul Hamid,
Kesuma A. Bakar,
Zarina Othman,
Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia
author_facet Fuzirah Hashim,
Bahiyah Abdul Hamid,
Kesuma A. Bakar,
Zarina Othman,
author_sort Fuzirah Hashim,
title Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia
title_short Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia
title_full Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia
title_fullStr Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia
title_full_unstemmed Gambaran gender dalam buku teks bahasa Inggeris Malaysia
title_sort gambaran gender dalam buku teks bahasa inggeris malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13261/
http://journalarticle.ukm.my/13261/
http://journalarticle.ukm.my/13261/1/26535-89080-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:04:27Z
last_indexed 2023-09-18T20:04:27Z
_version_ 1777407065305645056