Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan

Kajian berkaitan dengan kelangsungan proses pembelajaran bahasa bukan natif masih kurang dilaksanakan sehingga hari ini. Isu ini dapat ditemukan terutamanya dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang merupakan sumber primer dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia. Kajian ini dijalankan terha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor Sahayu Hamzah, Zaid Mohd Zin, Mohd Abdul Ghafar Mohd Ghazali
Format: Article
Language:English
Published: Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13516/
http://journalarticle.ukm.my/13516/
http://journalarticle.ukm.my/13516/1/jatma-2019-0703-05.pdf
id ukm-13516
recordtype eprints
spelling ukm-135162019-10-10T21:27:07Z http://journalarticle.ukm.my/13516/ Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan Nor Sahayu Hamzah, Zaid Mohd Zin, Mohd Abdul Ghafar Mohd Ghazali, Kajian berkaitan dengan kelangsungan proses pembelajaran bahasa bukan natif masih kurang dilaksanakan sehingga hari ini. Isu ini dapat ditemukan terutamanya dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang merupakan sumber primer dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia. Kajian ini dijalankan terhadap murid sekolah menengah harian untuk mengenal pasti jenis-jenis motivasi yang hadir dalam kalangan pelajar dalam pembelajaran bahasa Jepun. Kajian memfokuskan perkaitan antara motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang diamalkan oleh murid di dalam dan di luar bilik darjah. Sampel kajian terdiri daripada 27 orang murid tingkatan 2 Sekolah Menengah Sultan Salahuddin Aziz Shah (SSAS), Shah Alam. Sekolah ini dipilih kerana ia merupakan sekolah menengah harian biasa yang menawarkan kursus Bahasa Jepun. Borang soal selidik digunakan bagi mendapatkan data yang berkaitan dengan faktor motivasi yang paling dominan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari bahasa Jepun. Analisa kajian yang berasaskan data deskriptif hanya memfokuskan kepada bilangan dan peratusan sahaja. Dapatan kajian menjelaskan bahawa akses dalam talian dan penggunaan media massa membantu murid dalam pembelajaran bahasa bukan natif. Faktor ini merupakan faktor motivasi intrinsik manakala faktor ekstrinsik pula memperlihatkan tahap kebergantungan tinggi terhadap rakan berbanding guru adalah yang paling dominan. Kesimpulannya, kajian ini mendapati peratusan keseluruhan motivasi intrinsik lebih berpengaruh berbanding keputusan yang lain. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13516/1/jatma-2019-0703-05.pdf Nor Sahayu Hamzah, and Zaid Mohd Zin, and Mohd Abdul Ghafar Mohd Ghazali, (2019) Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan. International Journal of the Malay World and Civilisation, 7 (3). pp. 41-50. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/en/volume-7-no-3/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian berkaitan dengan kelangsungan proses pembelajaran bahasa bukan natif masih kurang dilaksanakan sehingga hari ini. Isu ini dapat ditemukan terutamanya dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang merupakan sumber primer dalam pembelajaran bahasa asing di Malaysia. Kajian ini dijalankan terhadap murid sekolah menengah harian untuk mengenal pasti jenis-jenis motivasi yang hadir dalam kalangan pelajar dalam pembelajaran bahasa Jepun. Kajian memfokuskan perkaitan antara motivasi intrinsik dan ekstrinsik yang diamalkan oleh murid di dalam dan di luar bilik darjah. Sampel kajian terdiri daripada 27 orang murid tingkatan 2 Sekolah Menengah Sultan Salahuddin Aziz Shah (SSAS), Shah Alam. Sekolah ini dipilih kerana ia merupakan sekolah menengah harian biasa yang menawarkan kursus Bahasa Jepun. Borang soal selidik digunakan bagi mendapatkan data yang berkaitan dengan faktor motivasi yang paling dominan dalam kalangan pelajar untuk mempelajari bahasa Jepun. Analisa kajian yang berasaskan data deskriptif hanya memfokuskan kepada bilangan dan peratusan sahaja. Dapatan kajian menjelaskan bahawa akses dalam talian dan penggunaan media massa membantu murid dalam pembelajaran bahasa bukan natif. Faktor ini merupakan faktor motivasi intrinsik manakala faktor ekstrinsik pula memperlihatkan tahap kebergantungan tinggi terhadap rakan berbanding guru adalah yang paling dominan. Kesimpulannya, kajian ini mendapati peratusan keseluruhan motivasi intrinsik lebih berpengaruh berbanding keputusan yang lain.
format Article
author Nor Sahayu Hamzah,
Zaid Mohd Zin,
Mohd Abdul Ghafar Mohd Ghazali,
spellingShingle Nor Sahayu Hamzah,
Zaid Mohd Zin,
Mohd Abdul Ghafar Mohd Ghazali,
Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan
author_facet Nor Sahayu Hamzah,
Zaid Mohd Zin,
Mohd Abdul Ghafar Mohd Ghazali,
author_sort Nor Sahayu Hamzah,
title Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan
title_short Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan
title_full Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan
title_fullStr Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan
title_full_unstemmed Pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa Jepun murid sekolah menengah kebangsaan
title_sort pengaruh motivasi dalam pembelajaran bahasa jepun murid sekolah menengah kebangsaan
publisher Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/13516/
http://journalarticle.ukm.my/13516/
http://journalarticle.ukm.my/13516/1/jatma-2019-0703-05.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:02Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:02Z
_version_ 1777407101300113408