Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di d...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13531/ http://journalarticle.ukm.my/13531/ http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf |
id |
ukm-13531 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-135312019-10-16T21:52:48Z http://journalarticle.ukm.my/13531/ Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? Aini Maznina A. Manaf, Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf Aini Maznina A. Manaf, (2018) Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? Al-Hikmah, 10 (1). pp. 119-128. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya. |
format |
Article |
author |
Aini Maznina A. Manaf, |
spellingShingle |
Aini Maznina A. Manaf, Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? |
author_facet |
Aini Maznina A. Manaf, |
author_sort |
Aini Maznina A. Manaf, |
title |
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_short |
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_full |
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_fullStr |
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_full_unstemmed |
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_sort |
dakwah melalui media baru di malaysia: peluang atau cabaran? |
publisher |
Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13531/ http://journalarticle.ukm.my/13531/ http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:04Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:04Z |
_version_ |
1777407103455985664 |