Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?

Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aini Maznina A. Manaf
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf
id ukm-13531
recordtype eprints
spelling ukm-135312019-10-16T21:52:48Z http://journalarticle.ukm.my/13531/ Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? Aini Maznina A. Manaf, Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya. Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf Aini Maznina A. Manaf, (2018) Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran? Al-Hikmah, 10 (1). pp. 119-128. ISSN 1985-6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/issue/view/22
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran-cabarannya.
format Article
author Aini Maznina A. Manaf,
spellingShingle Aini Maznina A. Manaf,
Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
author_facet Aini Maznina A. Manaf,
author_sort Aini Maznina A. Manaf,
title Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_short Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_full Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_fullStr Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_full_unstemmed Dakwah melalui media baru di Malaysia: peluang atau cabaran?
title_sort dakwah melalui media baru di malaysia: peluang atau cabaran?
publisher Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://journalarticle.ukm.my/13531/
http://journalarticle.ukm.my/13531/1/306-Article%20Text-1172-2-10-20190105.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:04Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:04Z
_version_ 1777407103455985664