Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13553/ http://journalarticle.ukm.my/13553/ http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf |
id |
ukm-13553 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-135532019-10-18T21:33:47Z http://journalarticle.ukm.my/13553/ Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak, Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yang dapat menguasai bacaan al-Quran dengan cemerlang. Walaupun pencapaian murid dalam pembelajaran al-Quran telah menyaksikan perubahan yang amat positif namun masih lagi belum memuaskan sedangkan kesediaan guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran berada di tahap yang tinggi. Kajian literatur ini bertujuan meninjau faktor-faktor pembelajaran lain yang mampu merangsang pencapaian murid. Hasil kajian mendapati, selain daripada faktor pengajaran guru, faktor-faktor pembelajaran lain turut berperanan memberi impak terhadap pencapaian murid dalam pembelajaran seperti peranan keluarga, pengaruh persekitaran dan pengaruh sikap kendiri. Unsur-unsur tersebut berupaya memberi sumbangan terhadap penguasaan murid dalam pembelajaran al-Quran. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf Mohd Hanafi Mamat, and Hamdi Ishak, (2016) Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 1 (2). pp. 34-42. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yang dapat menguasai bacaan al-Quran dengan cemerlang. Walaupun pencapaian murid dalam pembelajaran al-Quran telah menyaksikan perubahan yang amat positif namun masih lagi belum memuaskan sedangkan kesediaan guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran berada di tahap yang tinggi. Kajian literatur ini bertujuan meninjau faktor-faktor pembelajaran lain yang mampu merangsang pencapaian murid. Hasil kajian mendapati, selain daripada faktor pengajaran guru, faktor-faktor pembelajaran lain turut berperanan memberi impak terhadap pencapaian murid dalam pembelajaran seperti peranan keluarga, pengaruh persekitaran dan pengaruh sikap kendiri. Unsur-unsur tersebut berupaya memberi sumbangan terhadap penguasaan murid dalam pembelajaran al-Quran. |
format |
Article |
author |
Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak, |
spellingShingle |
Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak, Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
author_facet |
Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak, |
author_sort |
Mohd Hanafi Mamat, |
title |
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
title_short |
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
title_full |
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
title_fullStr |
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
title_full_unstemmed |
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
title_sort |
model khatam al-quran j-qaf: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid |
publisher |
Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13553/ http://journalarticle.ukm.my/13553/ http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:07Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:07Z |
_version_ |
1777407106246246400 |