Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran

Menguasai Tadabbur al-Quran adalah satu elemen penting dalam menghafaz Al-Quran sebelum digelar Huffaz. Ini adalah satu elemen penting kerana ia boleh membawa kepada berlakunya salahfaham dan kekeliruan dalam menguasai maksud ayat al-Quran. Biasanya, masalah ini terjadi dalam kalangan pelajar semasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurain Zainal Abidin, Mohd Faizulamri Mohd Saad, Mohd Nazri Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13563/
http://journalarticle.ukm.my/13563/
http://journalarticle.ukm.my/13563/1/36-57-1-SM.pdf
id ukm-13563
recordtype eprints
spelling ukm-135632019-10-25T23:55:50Z http://journalarticle.ukm.my/13563/ Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran Nurain Zainal Abidin, Mohd Faizulamri Mohd Saad, Mohd Nazri Ahmad, Menguasai Tadabbur al-Quran adalah satu elemen penting dalam menghafaz Al-Quran sebelum digelar Huffaz. Ini adalah satu elemen penting kerana ia boleh membawa kepada berlakunya salahfaham dan kekeliruan dalam menguasai maksud ayat al-Quran. Biasanya, masalah ini terjadi dalam kalangan pelajar semasa menghafaz al-Quran tanpa memahami maksud ayat yang dibaca serta tidak merujuk kepada terjemahan ketika membaca al-Quran. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran. Selain itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti perbezaan tahap pengetahuan pelajar berdasarkan jantina. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 23. Hasil kajian ini mendapati bahawa skor min keseluruhan pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran adalah pada tahap yang rendah (min = 2.33). Hasil dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran antara pelajar lelaki (min = 2.4135) dan perempuan (min = 2.1554). Manakala nilai-t untuk perbandingan di antara keduanya adalah (t = 1.311) dan pada aras signifikan (p = 0.200). Secara keseluruhan, pelajar tahfiz mempunyai pengetahuan yang sangat terhad dalam Tadabbur al-Quran dan mereka tidak mempunyai kursus khas atau program dalam Tadabbur al-Quran. Justeru, bagi meningkatkan tahap pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran, semua pihak berwajib perlu mengambil perhatian sepenuhnya tentang pentingnya pelajar perlu didedahkan dengan Tadabbur al-Quran. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13563/1/36-57-1-SM.pdf Nurain Zainal Abidin, and Mohd Faizulamri Mohd Saad, and Mohd Nazri Ahmad, (2017) Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1). pp. 47-53. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/4
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Menguasai Tadabbur al-Quran adalah satu elemen penting dalam menghafaz Al-Quran sebelum digelar Huffaz. Ini adalah satu elemen penting kerana ia boleh membawa kepada berlakunya salahfaham dan kekeliruan dalam menguasai maksud ayat al-Quran. Biasanya, masalah ini terjadi dalam kalangan pelajar semasa menghafaz al-Quran tanpa memahami maksud ayat yang dibaca serta tidak merujuk kepada terjemahan ketika membaca al-Quran. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran. Selain itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti perbezaan tahap pengetahuan pelajar berdasarkan jantina. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik. Data dianalisis menggunakan SPSS versi 23. Hasil kajian ini mendapati bahawa skor min keseluruhan pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran adalah pada tahap yang rendah (min = 2.33). Hasil dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran antara pelajar lelaki (min = 2.4135) dan perempuan (min = 2.1554). Manakala nilai-t untuk perbandingan di antara keduanya adalah (t = 1.311) dan pada aras signifikan (p = 0.200). Secara keseluruhan, pelajar tahfiz mempunyai pengetahuan yang sangat terhad dalam Tadabbur al-Quran dan mereka tidak mempunyai kursus khas atau program dalam Tadabbur al-Quran. Justeru, bagi meningkatkan tahap pengetahuan pelajar terhadap Tadabbur al-Quran, semua pihak berwajib perlu mengambil perhatian sepenuhnya tentang pentingnya pelajar perlu didedahkan dengan Tadabbur al-Quran.
format Article
author Nurain Zainal Abidin,
Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Mohd Nazri Ahmad,
spellingShingle Nurain Zainal Abidin,
Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Mohd Nazri Ahmad,
Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran
author_facet Nurain Zainal Abidin,
Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Mohd Nazri Ahmad,
author_sort Nurain Zainal Abidin,
title Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran
title_short Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran
title_full Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran
title_fullStr Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan pelajar di Madrasah Al-Musthafawiyah Littahfizil Quran Bangi terhadap Tadabbur Al-Quran
title_sort tahap pengetahuan pelajar di madrasah al-musthafawiyah littahfizil quran bangi terhadap tadabbur al-quran
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/13563/
http://journalarticle.ukm.my/13563/
http://journalarticle.ukm.my/13563/1/36-57-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:08Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:08Z
_version_ 1777407107692232704