Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kekangan peruntukan waktu pengajaran kurikulum Diniah di Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) yang telah didaftarkan sebagai Sekolah Bantuan Kerajaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Kekangan tersebut mempunyai k...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13610/ http://journalarticle.ukm.my/13610/ http://journalarticle.ukm.my/13610/1/27633-83971-5-PB.pdf |
id |
ukm-13610 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-136102019-10-31T11:18:41Z http://journalarticle.ukm.my/13610/ Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan Azizi Umar, Noor Hisham Md Nawi, Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kekangan peruntukan waktu pengajaran kurikulum Diniah di Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) yang telah didaftarkan sebagai Sekolah Bantuan Kerajaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Kekangan tersebut mempunyai kaitan dengan kekaburan kuasa yang ada pada Kerajaan Persekutuan dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah tanggungjawab hal ehwal Islam. Kementerian Pelajaran sebagai organisasi utama yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pendidikan tidak mempunyai kemampuan dari sudut autoriti untuk memastikan Kurikulum Diniah sebahagian daripada dalam peranannya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perjalanan pengajaran kurikulum tersebut diuruskan oleh pihak berkuasa agama negeri dan pihak sekolah. Keadaan ini turut memberi kesan kepada autoriti struktur pentadbiran organisasi di peringkat sekolah di sebahagian negeri. Kesannya, perjalanan Kurikulum Diniah berdepan dengan cabaran pengabaian dari sudut tempoh masa dan peratusan nisbah kandungannya berbanding dengan perjalanan sebelum ia memasuki sistem pendidikan kebangsaan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13610/1/27633-83971-5-PB.pdf Azizi Umar, and Noor Hisham Md Nawi, (2016) Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 17 . pp. 53-67. ISSN 1511-8393 http://ejournals.ukm.my/malim/issue/view/1119 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kekangan peruntukan waktu pengajaran kurikulum Diniah di Sekolah
Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) yang telah didaftarkan sebagai
Sekolah Bantuan Kerajaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Kekangan tersebut mempunyai kaitan dengan
kekaburan kuasa yang ada pada Kerajaan Persekutuan dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah
tanggungjawab hal ehwal Islam. Kementerian Pelajaran sebagai organisasi utama yang bertanggungjawab dalam
hal ehwal pendidikan tidak mempunyai kemampuan dari sudut autoriti untuk memastikan Kurikulum Diniah
sebahagian daripada dalam peranannya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perjalanan pengajaran kurikulum
tersebut diuruskan oleh pihak berkuasa agama negeri dan pihak sekolah. Keadaan ini turut memberi kesan kepada
autoriti struktur pentadbiran organisasi di peringkat sekolah di sebahagian negeri. Kesannya, perjalanan
Kurikulum Diniah berdepan dengan cabaran pengabaian dari sudut tempoh masa dan peratusan nisbah
kandungannya berbanding dengan perjalanan sebelum ia memasuki sistem pendidikan kebangsaan. |
format |
Article |
author |
Azizi Umar, Noor Hisham Md Nawi, |
spellingShingle |
Azizi Umar, Noor Hisham Md Nawi, Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan |
author_facet |
Azizi Umar, Noor Hisham Md Nawi, |
author_sort |
Azizi Umar, |
title |
Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah
di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK)
Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan |
title_short |
Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah
di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK)
Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan |
title_full |
Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah
di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK)
Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan |
title_fullStr |
Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah
di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK)
Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan |
title_full_unstemmed |
Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah
di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK)
Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan |
title_sort |
kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum diniah
di sekolah-sekolah agama bantuan kerajaan (sabk)
kelantan dalam memenuhi kurikulum kebangsaan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13610/ http://journalarticle.ukm.my/13610/ http://journalarticle.ukm.my/13610/1/27633-83971-5-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:14Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:14Z |
_version_ |
1777407114371661824 |