Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan

Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kekangan peruntukan waktu pengajaran kurikulum Diniah di Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) yang telah didaftarkan sebagai Sekolah Bantuan Kerajaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Kekangan tersebut mempunyai k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azizi Umar, Noor Hisham Md Nawi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13610/
http://journalarticle.ukm.my/13610/
http://journalarticle.ukm.my/13610/1/27633-83971-5-PB.pdf
id ukm-13610
recordtype eprints
spelling ukm-136102019-10-31T11:18:41Z http://journalarticle.ukm.my/13610/ Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan Azizi Umar, Noor Hisham Md Nawi, Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kekangan peruntukan waktu pengajaran kurikulum Diniah di Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) yang telah didaftarkan sebagai Sekolah Bantuan Kerajaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Kekangan tersebut mempunyai kaitan dengan kekaburan kuasa yang ada pada Kerajaan Persekutuan dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah tanggungjawab hal ehwal Islam. Kementerian Pelajaran sebagai organisasi utama yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pendidikan tidak mempunyai kemampuan dari sudut autoriti untuk memastikan Kurikulum Diniah sebahagian daripada dalam peranannya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perjalanan pengajaran kurikulum tersebut diuruskan oleh pihak berkuasa agama negeri dan pihak sekolah. Keadaan ini turut memberi kesan kepada autoriti struktur pentadbiran organisasi di peringkat sekolah di sebahagian negeri. Kesannya, perjalanan Kurikulum Diniah berdepan dengan cabaran pengabaian dari sudut tempoh masa dan peratusan nisbah kandungannya berbanding dengan perjalanan sebelum ia memasuki sistem pendidikan kebangsaan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13610/1/27633-83971-5-PB.pdf Azizi Umar, and Noor Hisham Md Nawi, (2016) Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 17 . pp. 53-67. ISSN 1511-8393 http://ejournals.ukm.my/malim/issue/view/1119
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Artikel ini bertujuan untuk membincangkan kekangan peruntukan waktu pengajaran kurikulum Diniah di Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) yang telah didaftarkan sebagai Sekolah Bantuan Kerajaan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Kekangan tersebut mempunyai kaitan dengan kekaburan kuasa yang ada pada Kerajaan Persekutuan dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah tanggungjawab hal ehwal Islam. Kementerian Pelajaran sebagai organisasi utama yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pendidikan tidak mempunyai kemampuan dari sudut autoriti untuk memastikan Kurikulum Diniah sebahagian daripada dalam peranannya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perjalanan pengajaran kurikulum tersebut diuruskan oleh pihak berkuasa agama negeri dan pihak sekolah. Keadaan ini turut memberi kesan kepada autoriti struktur pentadbiran organisasi di peringkat sekolah di sebahagian negeri. Kesannya, perjalanan Kurikulum Diniah berdepan dengan cabaran pengabaian dari sudut tempoh masa dan peratusan nisbah kandungannya berbanding dengan perjalanan sebelum ia memasuki sistem pendidikan kebangsaan.
format Article
author Azizi Umar,
Noor Hisham Md Nawi,
spellingShingle Azizi Umar,
Noor Hisham Md Nawi,
Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
author_facet Azizi Umar,
Noor Hisham Md Nawi,
author_sort Azizi Umar,
title Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
title_short Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
title_full Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
title_fullStr Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
title_full_unstemmed Kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum Diniah di Sekolah-sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Kelantan dalam memenuhi Kurikulum Kebangsaan
title_sort kekangan peruntukan waktu mata pelajaran kurikulum diniah di sekolah-sekolah agama bantuan kerajaan (sabk) kelantan dalam memenuhi kurikulum kebangsaan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/13610/
http://journalarticle.ukm.my/13610/
http://journalarticle.ukm.my/13610/1/27633-83971-5-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:14Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:14Z
_version_ 1777407114371661824