Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan

Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kok, Kean Hin, Ruhizan Mohammad Yassin, Latifah Amin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13642/
http://journalarticle.ukm.my/13642/
http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf
id ukm-13642
recordtype eprints
spelling ukm-136422019-11-19T21:20:45Z http://journalarticle.ukm.my/13642/ Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan Kok, Kean Hin Ruhizan Mohammad Yassin, Latifah Amin, Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar Selangor terlibat dalam kajian ini. Keberkesanan modul terhadap peningkatan pencapaian pelajar diuji dengan reka bentuk kuasi-eksperimental dengan ujian pra dan ujian pasca kumpulan kawalan tidak setara. Hasil dapatan kajian dianalisis secara inferensi dengan ujian ANOVA dua hala. Kajian mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan kumpulan dan jantina terhadap min skor ujian pencapaian selepas intervensi dengan modul M-Biotek-STEM. Namun, dapatan kualitatif menunjukkan bahawa pelaksanaan modul ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam topik bioteknologi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf Kok, Kean Hin and Ruhizan Mohammad Yassin, and Latifah Amin, (2018) Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 49-59. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1124
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar Selangor terlibat dalam kajian ini. Keberkesanan modul terhadap peningkatan pencapaian pelajar diuji dengan reka bentuk kuasi-eksperimental dengan ujian pra dan ujian pasca kumpulan kawalan tidak setara. Hasil dapatan kajian dianalisis secara inferensi dengan ujian ANOVA dua hala. Kajian mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan kumpulan dan jantina terhadap min skor ujian pencapaian selepas intervensi dengan modul M-Biotek-STEM. Namun, dapatan kualitatif menunjukkan bahawa pelaksanaan modul ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam topik bioteknologi.
format Article
author Kok, Kean Hin
Ruhizan Mohammad Yassin,
Latifah Amin,
spellingShingle Kok, Kean Hin
Ruhizan Mohammad Yassin,
Latifah Amin,
Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
author_facet Kok, Kean Hin
Ruhizan Mohammad Yassin,
Latifah Amin,
author_sort Kok, Kean Hin
title Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
title_short Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
title_full Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
title_fullStr Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
title_full_unstemmed Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
title_sort pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/13642/
http://journalarticle.ukm.my/13642/
http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:19Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:19Z
_version_ 1777407118841741312