Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan
Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13642/ http://journalarticle.ukm.my/13642/ http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf |
id |
ukm-13642 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-136422019-11-19T21:20:45Z http://journalarticle.ukm.my/13642/ Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan Kok, Kean Hin Ruhizan Mohammad Yassin, Latifah Amin, Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar Selangor terlibat dalam kajian ini. Keberkesanan modul terhadap peningkatan pencapaian pelajar diuji dengan reka bentuk kuasi-eksperimental dengan ujian pra dan ujian pasca kumpulan kawalan tidak setara. Hasil dapatan kajian dianalisis secara inferensi dengan ujian ANOVA dua hala. Kajian mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan kumpulan dan jantina terhadap min skor ujian pencapaian selepas intervensi dengan modul M-Biotek-STEM. Namun, dapatan kualitatif menunjukkan bahawa pelaksanaan modul ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam topik bioteknologi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf Kok, Kean Hin and Ruhizan Mohammad Yassin, and Latifah Amin, (2018) Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 49-59. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1124 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan modul interdisiplin STEM iaitu Malaysian(M)-Bioteknologi-STEM, untuk
meningkatkan pencapaian pelajar dalam topik bioteknologi di sekolah menengah harian. Seramai 139 responden
daripada sekolah-sekolah yang menawarkan sains tambahan Tingkatan 4 di sekitar Selangor terlibat dalam kajian ini.
Keberkesanan modul terhadap peningkatan pencapaian pelajar diuji dengan reka bentuk kuasi-eksperimental dengan
ujian pra dan ujian pasca kumpulan kawalan tidak setara. Hasil dapatan kajian dianalisis secara inferensi dengan
ujian ANOVA dua hala. Kajian mendapati bahawa tiada perbezaan yang signifikan kumpulan dan jantina terhadap
min skor ujian pencapaian selepas intervensi dengan modul M-Biotek-STEM. Namun, dapatan kualitatif menunjukkan
bahawa pelaksanaan modul ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam topik bioteknologi. |
format |
Article |
author |
Kok, Kean Hin Ruhizan Mohammad Yassin, Latifah Amin, |
spellingShingle |
Kok, Kean Hin Ruhizan Mohammad Yassin, Latifah Amin, Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
author_facet |
Kok, Kean Hin Ruhizan Mohammad Yassin, Latifah Amin, |
author_sort |
Kok, Kean Hin |
title |
Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
title_short |
Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
title_full |
Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
title_fullStr |
Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
title_sort |
pelaksanaan pendekatan interdisiplin dengan bioteknologi dalam sains tambahan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13642/ http://journalarticle.ukm.my/13642/ http://journalarticle.ukm.my/13642/1/25080-89730-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:19Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:19Z |
_version_ |
1777407118841741312 |