Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keprihatinan guru dalam pelaksanaan dan amalan i-Think. Concern Based Adaptation Model (CBAM) telah digunakan bagi menentukan tahap keprihatinan guru dan instrumen soal selidik Stage of Concern Questionnaire (SoCQ) telah diadaptasikan agar sesuai den...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13643/ http://journalarticle.ukm.my/13643/ http://journalarticle.ukm.my/13643/1/24036-89731-1-PB.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keprihatinan guru dalam pelaksanaan dan amalan i-Think. Concern
Based Adaptation Model (CBAM) telah digunakan bagi menentukan tahap keprihatinan guru dan instrumen soal selidik
Stage of Concern Questionnaire (SoCQ) telah diadaptasikan agar sesuai dengan konteks Malaysia. Seramai 153 orang
guru sekolah rendah di Sarawak telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Dapatan menunjukkan profil “bukan
penggguna” bagi profil umum dan profil demografik kerana guru menunjukkan peratus skor keprihatinan yang tinggi
pada Tahap 0 (Kesedaran), Tahap 1 (Maklumat), Tahap 2 (Peribadi) dan Tahap 3 (Pengurusan), manakala peratus
skor keprihatinan adalah rendah pada Tahap 4 (Kesan) dan Tahap 5 (Kerjasama). Semua guru kecuali guru lelaki
dan guru Bahasa Melayu mempamerkan kenaikan skor pada Tahap 6 (Fokus Semula) yang ditafsirkan sebagai guru
yang enggan berubah dan kurang percaya akan keberkesanan i-Think. Meskipun begitu, peratus skor keprihatinan
guru bagi Tahap 1 adalah lebih tinggi berbanding dengan Tahap 2 yang menunjukkan guru mempunyai minat dan
bersifat terbuka akan pelaksanaan i-Think di dalam kelas, namun mereka memerlukan maklumat dan pendedahan
yang lebih lanjut mengenai i-Think. Hasil kajian ini boleh digunakan oleh pakar pendidikan untuk merancang latihan
dalam perkhidmatan secara berkala berkaitan i-Think. |
---|