Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keprihatinan guru dalam pelaksanaan dan amalan i-Think. Concern Based Adaptation Model (CBAM) telah digunakan bagi menentukan tahap keprihatinan guru dan instrumen soal selidik Stage of Concern Questionnaire (SoCQ) telah diadaptasikan agar sesuai den...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13643/ http://journalarticle.ukm.my/13643/ http://journalarticle.ukm.my/13643/1/24036-89731-1-PB.pdf |
id |
ukm-13643 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-136432019-11-19T21:22:00Z http://journalarticle.ukm.my/13643/ Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan Rubananthan Paramasveran, Nurfaradilla Mohamad Nasri, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keprihatinan guru dalam pelaksanaan dan amalan i-Think. Concern Based Adaptation Model (CBAM) telah digunakan bagi menentukan tahap keprihatinan guru dan instrumen soal selidik Stage of Concern Questionnaire (SoCQ) telah diadaptasikan agar sesuai dengan konteks Malaysia. Seramai 153 orang guru sekolah rendah di Sarawak telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Dapatan menunjukkan profil “bukan penggguna” bagi profil umum dan profil demografik kerana guru menunjukkan peratus skor keprihatinan yang tinggi pada Tahap 0 (Kesedaran), Tahap 1 (Maklumat), Tahap 2 (Peribadi) dan Tahap 3 (Pengurusan), manakala peratus skor keprihatinan adalah rendah pada Tahap 4 (Kesan) dan Tahap 5 (Kerjasama). Semua guru kecuali guru lelaki dan guru Bahasa Melayu mempamerkan kenaikan skor pada Tahap 6 (Fokus Semula) yang ditafsirkan sebagai guru yang enggan berubah dan kurang percaya akan keberkesanan i-Think. Meskipun begitu, peratus skor keprihatinan guru bagi Tahap 1 adalah lebih tinggi berbanding dengan Tahap 2 yang menunjukkan guru mempunyai minat dan bersifat terbuka akan pelaksanaan i-Think di dalam kelas, namun mereka memerlukan maklumat dan pendedahan yang lebih lanjut mengenai i-Think. Hasil kajian ini boleh digunakan oleh pakar pendidikan untuk merancang latihan dalam perkhidmatan secara berkala berkaitan i-Think. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13643/1/24036-89731-1-PB.pdf Rubananthan Paramasveran, and Nurfaradilla Mohamad Nasri, (2018) Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 61-71. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1124 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keprihatinan guru dalam pelaksanaan dan amalan i-Think. Concern
Based Adaptation Model (CBAM) telah digunakan bagi menentukan tahap keprihatinan guru dan instrumen soal selidik
Stage of Concern Questionnaire (SoCQ) telah diadaptasikan agar sesuai dengan konteks Malaysia. Seramai 153 orang
guru sekolah rendah di Sarawak telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Dapatan menunjukkan profil “bukan
penggguna” bagi profil umum dan profil demografik kerana guru menunjukkan peratus skor keprihatinan yang tinggi
pada Tahap 0 (Kesedaran), Tahap 1 (Maklumat), Tahap 2 (Peribadi) dan Tahap 3 (Pengurusan), manakala peratus
skor keprihatinan adalah rendah pada Tahap 4 (Kesan) dan Tahap 5 (Kerjasama). Semua guru kecuali guru lelaki
dan guru Bahasa Melayu mempamerkan kenaikan skor pada Tahap 6 (Fokus Semula) yang ditafsirkan sebagai guru
yang enggan berubah dan kurang percaya akan keberkesanan i-Think. Meskipun begitu, peratus skor keprihatinan
guru bagi Tahap 1 adalah lebih tinggi berbanding dengan Tahap 2 yang menunjukkan guru mempunyai minat dan
bersifat terbuka akan pelaksanaan i-Think di dalam kelas, namun mereka memerlukan maklumat dan pendedahan
yang lebih lanjut mengenai i-Think. Hasil kajian ini boleh digunakan oleh pakar pendidikan untuk merancang latihan
dalam perkhidmatan secara berkala berkaitan i-Think. |
format |
Article |
author |
Rubananthan Paramasveran, Nurfaradilla Mohamad Nasri, |
spellingShingle |
Rubananthan Paramasveran, Nurfaradilla Mohamad Nasri, Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
author_facet |
Rubananthan Paramasveran, Nurfaradilla Mohamad Nasri, |
author_sort |
Rubananthan Paramasveran, |
title |
Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
title_short |
Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
title_full |
Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
title_fullStr |
Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
title_full_unstemmed |
Tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-Think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
title_sort |
tahap keprihatinan guru terhadap penggunaan i-think merentasi kurikulum dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/13643/ http://journalarticle.ukm.my/13643/ http://journalarticle.ukm.my/13643/1/24036-89731-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:05:19Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:05:19Z |
_version_ |
1777407118979104768 |