Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch

Instrumen Cabaran Guru Pelatih Praktikum (I-CGPKM) telah dibina bertujuan mengukur pelbagai cabaran yang dihadapi guru pelatih semasa menjalani latihan praktikum. Kajian ini bertujuan menghasilkan bukti empirikal mengenai kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM dengan menggunakan model Rasch....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rafidah Mohd Adnan, Mohd Effendi Ewan Mohd Matore
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13860/
http://journalarticle.ukm.my/13860/
http://journalarticle.ukm.my/13860/1/jqma-15-1-paper1.pdf
id ukm-13860
recordtype eprints
spelling ukm-138602020-01-06T08:53:12Z http://journalarticle.ukm.my/13860/ Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch Rafidah Mohd Adnan, Mohd Effendi Ewan Mohd Matore, Instrumen Cabaran Guru Pelatih Praktikum (I-CGPKM) telah dibina bertujuan mengukur pelbagai cabaran yang dihadapi guru pelatih semasa menjalani latihan praktikum. Kajian ini bertujuan menghasilkan bukti empirikal mengenai kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM dengan menggunakan model Rasch. Kajian menggunakan kaedah tinjauan telah dilaksanakan di dua buah IPG, iaitu IPG Ilmu Khas dan IPG Bahasa Antarabangsa. Kajian ini melibatkan seramai 105 orang guru pelatih daripada semester tujuh sebagai sampel kajian melalui pensampelan rawak mudah. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM diukur dengan menggunakan model Rasch melalui perisian Winstep versi 3.68.2. Hasil dapatan ujian unikematraan mencatatkan piawaian varians reja sebanyak 40.1% dengan matra sekunder terbesar dalam konstras pertama yang mencatatkan varians sebanyak 8.7%. Melalui analisis model Rasch, hasil dapatan menunjukkan indeks kebolehpercayaan individu adalah 0.91 dan indeks kebolehpercayaan item adalah 0.96. Bagi kekutuban item pula, setiap item dapat menyumbang kepada pengukuran cabaran latihan praktikum apabila nilai PTMEA CORR setiap item melebihi 0.30, iaitu antara 0.51 hingga 1.50. Ujian kesepadanan item menunjukkan sebanyak sebelas item daripada 59 item digugurkan kerana nilai MNSQ infit dan outfit item berada di luar julat. Instrumen akhir menunjukkan sebanyak 48 item yang sesuai digunakan untuk mengukur lapan konstruk cabaran latihan praktikum. Secara keseluruhannya, analisis kebolehpercayaan dan kesahan konstruk ini adalah penting bagi memastikan penghasilan instrumen I-CGPKM yang berkualiti dan bermakna. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13860/1/jqma-15-1-paper1.pdf Rafidah Mohd Adnan, and Mohd Effendi Ewan Mohd Matore, (2019) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch. Journal of Quality Measurement and Analysis, 15 (1). pp. 1-14. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma15_1a.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Instrumen Cabaran Guru Pelatih Praktikum (I-CGPKM) telah dibina bertujuan mengukur pelbagai cabaran yang dihadapi guru pelatih semasa menjalani latihan praktikum. Kajian ini bertujuan menghasilkan bukti empirikal mengenai kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM dengan menggunakan model Rasch. Kajian menggunakan kaedah tinjauan telah dilaksanakan di dua buah IPG, iaitu IPG Ilmu Khas dan IPG Bahasa Antarabangsa. Kajian ini melibatkan seramai 105 orang guru pelatih daripada semester tujuh sebagai sampel kajian melalui pensampelan rawak mudah. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM diukur dengan menggunakan model Rasch melalui perisian Winstep versi 3.68.2. Hasil dapatan ujian unikematraan mencatatkan piawaian varians reja sebanyak 40.1% dengan matra sekunder terbesar dalam konstras pertama yang mencatatkan varians sebanyak 8.7%. Melalui analisis model Rasch, hasil dapatan menunjukkan indeks kebolehpercayaan individu adalah 0.91 dan indeks kebolehpercayaan item adalah 0.96. Bagi kekutuban item pula, setiap item dapat menyumbang kepada pengukuran cabaran latihan praktikum apabila nilai PTMEA CORR setiap item melebihi 0.30, iaitu antara 0.51 hingga 1.50. Ujian kesepadanan item menunjukkan sebanyak sebelas item daripada 59 item digugurkan kerana nilai MNSQ infit dan outfit item berada di luar julat. Instrumen akhir menunjukkan sebanyak 48 item yang sesuai digunakan untuk mengukur lapan konstruk cabaran latihan praktikum. Secara keseluruhannya, analisis kebolehpercayaan dan kesahan konstruk ini adalah penting bagi memastikan penghasilan instrumen I-CGPKM yang berkualiti dan bermakna.
format Article
author Rafidah Mohd Adnan,
Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
spellingShingle Rafidah Mohd Adnan,
Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch
author_facet Rafidah Mohd Adnan,
Mohd Effendi Ewan Mohd Matore,
author_sort Rafidah Mohd Adnan,
title Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen I-CGPKM menggunakan model Rasch
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen i-cgpkm menggunakan model rasch
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/13860/
http://journalarticle.ukm.my/13860/
http://journalarticle.ukm.my/13860/1/jqma-15-1-paper1.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:05:48Z
last_indexed 2023-09-18T20:05:48Z
_version_ 1777407149360545792