Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia

Strategi pembelajaran kolokasi merupakan strategi yang dipandang sepi dalam kurikulum bahasa Arab, namun para sarjana mengakui bahawa ia adalah strategi dominan yang digunakan dalam kalangan pelajar bahasa asing yang mempunyai keupayaan di tahap sederhana. Kajian ini meninjau tahap penggunaan strate...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lily Hanefarezan Asbulah, Ashinida Aladdin, Maimun Aqsha Lubis, Mus’ab Sahrim
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14085/
http://journalarticle.ukm.my/14085/
http://journalarticle.ukm.my/14085/1/28952-102507-1-PB.pdf
id ukm-14085
recordtype eprints
spelling ukm-140852020-01-31T22:42:29Z http://journalarticle.ukm.my/14085/ Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia Lily Hanefarezan Asbulah, Ashinida Aladdin, Maimun Aqsha Lubis, Mus’ab Sahrim, Strategi pembelajaran kolokasi merupakan strategi yang dipandang sepi dalam kurikulum bahasa Arab, namun para sarjana mengakui bahawa ia adalah strategi dominan yang digunakan dalam kalangan pelajar bahasa asing yang mempunyai keupayaan di tahap sederhana. Kajian ini meninjau tahap penggunaan strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar bahasa Arab di universiti awam Malaysia. Untuk tujuan itu, satu set soal selidik jenis skala Likert telah diedarkan kepada pelajar bahasa Arab yang sedang mengikuti pengajian di universiti awam dan sudah berada pada tahun akhir pengajian. Kajian ini menggunakan pensampelan rawak mudah. Seramai 344 orang pelajar daripada lapan buah universiti awam menyertai kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi pembelajaran kolokasi dalam bahasa Arab adalah dominan walaupun berada pada skala penggunaan yang sederhana. Kajian ini mencadangkan strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab yang baru berdasarkan substrategi pengecaman, masteri teknik (kefahaman, pengulangan, penonjolan, kamus, sosial dan imejan) serta aplikasi. Selain dari itu, dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa strategi pembelajaran kolokasi perlu dimanfaatkan oleh pelajar terutamanya dalam memainkan peranan autonomi bagi meningkatkan kompetensi dalam penggunaan bahasa Arab terutamanya aspek kolokasi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14085/1/28952-102507-1-PB.pdf Lily Hanefarezan Asbulah, and Ashinida Aladdin, and Maimun Aqsha Lubis, and Mus’ab Sahrim, (2019) Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia. GEMA: Online Journal of Language Studies, 19 (2). pp. 139-159. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1188
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Strategi pembelajaran kolokasi merupakan strategi yang dipandang sepi dalam kurikulum bahasa Arab, namun para sarjana mengakui bahawa ia adalah strategi dominan yang digunakan dalam kalangan pelajar bahasa asing yang mempunyai keupayaan di tahap sederhana. Kajian ini meninjau tahap penggunaan strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar bahasa Arab di universiti awam Malaysia. Untuk tujuan itu, satu set soal selidik jenis skala Likert telah diedarkan kepada pelajar bahasa Arab yang sedang mengikuti pengajian di universiti awam dan sudah berada pada tahun akhir pengajian. Kajian ini menggunakan pensampelan rawak mudah. Seramai 344 orang pelajar daripada lapan buah universiti awam menyertai kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa strategi pembelajaran kolokasi dalam bahasa Arab adalah dominan walaupun berada pada skala penggunaan yang sederhana. Kajian ini mencadangkan strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab yang baru berdasarkan substrategi pengecaman, masteri teknik (kefahaman, pengulangan, penonjolan, kamus, sosial dan imejan) serta aplikasi. Selain dari itu, dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa strategi pembelajaran kolokasi perlu dimanfaatkan oleh pelajar terutamanya dalam memainkan peranan autonomi bagi meningkatkan kompetensi dalam penggunaan bahasa Arab terutamanya aspek kolokasi.
format Article
author Lily Hanefarezan Asbulah,
Ashinida Aladdin,
Maimun Aqsha Lubis,
Mus’ab Sahrim,
spellingShingle Lily Hanefarezan Asbulah,
Ashinida Aladdin,
Maimun Aqsha Lubis,
Mus’ab Sahrim,
Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia
author_facet Lily Hanefarezan Asbulah,
Ashinida Aladdin,
Maimun Aqsha Lubis,
Mus’ab Sahrim,
author_sort Lily Hanefarezan Asbulah,
title Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia
title_short Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia
title_full Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia
title_fullStr Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia
title_full_unstemmed Strategi pembelajaran kolokasi bahasa Arab dalam kalangan pelajar universiti awam Malaysia
title_sort strategi pembelajaran kolokasi bahasa arab dalam kalangan pelajar universiti awam malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14085/
http://journalarticle.ukm.my/14085/
http://journalarticle.ukm.my/14085/1/28952-102507-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:06:18Z
last_indexed 2023-09-18T20:06:18Z
_version_ 1777407181399785472