Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer

Penggunaan rangkaian komputer yang meluas dan permintaan yang tinggi untuk kemahiran rangkaian komputer dalam perniagaan dan industri menyebabkan kursus Rangkaian Komputer semakin popular di institusi pengajian tinggi. Walau bagaimanapun, pembelajaran konvensional tidak berjaya membina kefahaman dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mulyadi, Mercy Trinovianti, Nor Azan Mat Zin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14152/
http://journalarticle.ukm.my/14152/
http://journalarticle.ukm.my/14152/1/30769-105563-1-PB.pdf
id ukm-14152
recordtype eprints
spelling ukm-141522020-02-07T11:07:28Z http://journalarticle.ukm.my/14152/ Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer Mulyadi, Mercy Trinovianti Nor Azan Mat Zin, Penggunaan rangkaian komputer yang meluas dan permintaan yang tinggi untuk kemahiran rangkaian komputer dalam perniagaan dan industri menyebabkan kursus Rangkaian Komputer semakin popular di institusi pengajian tinggi. Walau bagaimanapun, pembelajaran konvensional tidak berjaya membina kefahaman dan skil berkaitan pada tahap yang dijangka. Pencapaian pelajar untuk kursus rangkaian komputer menunjukkan penurunan yang ketara. Hasil tinjauan awal mendapati bahawa majoriti pelajar merasakan pengajaran tidak menepati gaya pembelajaran mereka maka kebosanan menyebabkan pencapaian menurun. Oleh itu kajian ini bermatlamat untuk meneliti keberkesanan penggunaan permainan Massive Multiplayer On line Role Playing Game (MMORPG) yang direka bentuk berasas kan gaya pembelajaran untuk memotivasi dan membantu pembelajaran kursus Rangkaian Komputer. Objektif kajian ini ialah untuk membangunkan rangka kerja pembelajaran kursus Rangkaian Komputer menggunakan permainan atas talian yang mengambil kira gaya pembelajaran, mengesahkan rangka kerja dengan mengimplementasikan membangunkan prototaip permainan dan menilai penerimaan pelajar. Sebuah prototaip permainan IPGame yang menggunakan teori konstruktivisme, teori pembelajaran dewasa, teori flow, teori kelekaan dan teknik perancah dihasilkan. Gaya pembelajaran yang digunakan ialah sekuential dan global. Hasil kajian menunjukkan permainan berjaya memotivasikan pelajar justeru rangka kerja ini boleh diguna untuk membangunkan permainan pembelajaran untuk kandungan yang serupa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14152/1/30769-105563-1-PB.pdf Mulyadi, Mercy Trinovianti and Nor Azan Mat Zin, (2019) Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 8 (1). pp. 63-77. ISSN 2289-2192 http://ejournals.ukm.my/apjitm/issue/view/1179
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Penggunaan rangkaian komputer yang meluas dan permintaan yang tinggi untuk kemahiran rangkaian komputer dalam perniagaan dan industri menyebabkan kursus Rangkaian Komputer semakin popular di institusi pengajian tinggi. Walau bagaimanapun, pembelajaran konvensional tidak berjaya membina kefahaman dan skil berkaitan pada tahap yang dijangka. Pencapaian pelajar untuk kursus rangkaian komputer menunjukkan penurunan yang ketara. Hasil tinjauan awal mendapati bahawa majoriti pelajar merasakan pengajaran tidak menepati gaya pembelajaran mereka maka kebosanan menyebabkan pencapaian menurun. Oleh itu kajian ini bermatlamat untuk meneliti keberkesanan penggunaan permainan Massive Multiplayer On line Role Playing Game (MMORPG) yang direka bentuk berasas kan gaya pembelajaran untuk memotivasi dan membantu pembelajaran kursus Rangkaian Komputer. Objektif kajian ini ialah untuk membangunkan rangka kerja pembelajaran kursus Rangkaian Komputer menggunakan permainan atas talian yang mengambil kira gaya pembelajaran, mengesahkan rangka kerja dengan mengimplementasikan membangunkan prototaip permainan dan menilai penerimaan pelajar. Sebuah prototaip permainan IPGame yang menggunakan teori konstruktivisme, teori pembelajaran dewasa, teori flow, teori kelekaan dan teknik perancah dihasilkan. Gaya pembelajaran yang digunakan ialah sekuential dan global. Hasil kajian menunjukkan permainan berjaya memotivasikan pelajar justeru rangka kerja ini boleh diguna untuk membangunkan permainan pembelajaran untuk kandungan yang serupa.
format Article
author Mulyadi, Mercy Trinovianti
Nor Azan Mat Zin,
spellingShingle Mulyadi, Mercy Trinovianti
Nor Azan Mat Zin,
Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
author_facet Mulyadi, Mercy Trinovianti
Nor Azan Mat Zin,
author_sort Mulyadi, Mercy Trinovianti
title Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
title_short Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
title_full Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
title_fullStr Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
title_full_unstemmed Rangka kerja permainan MMORPG berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
title_sort rangka kerja permainan mmorpg berasaskan gaya pembelajaran untuk pembelajaran rangkaian komputer
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14152/
http://journalarticle.ukm.my/14152/
http://journalarticle.ukm.my/14152/1/30769-105563-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:06:27Z
last_indexed 2023-09-18T20:06:27Z
_version_ 1777407190996353024