Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar

Sekolah luar bandar yang terletak di kawasan pedalaman sering dikaitkan dengan kemunduran pendidikan disebabkan pelbagai kekurangan kemudahan. Namun, di sebalik kekurangan tersebut, sekolah luar bandar boleh berjaya melaksanakan tranformasi sekolah melalui permuafakatan antara sekolah dan komuniti....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Christina Andin, Abdul Said Ambotang, Yusri Kamin, Rohana Hamzah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14180/
http://journalarticle.ukm.my/14180/
http://journalarticle.ukm.my/14180/1/31572-101705-1-PB.pdf
id ukm-14180
recordtype eprints
spelling ukm-141802020-02-07T11:35:52Z http://journalarticle.ukm.my/14180/ Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar Christina Andin, Abdul Said Ambotang, Yusri Kamin, Rohana Hamzah, Sekolah luar bandar yang terletak di kawasan pedalaman sering dikaitkan dengan kemunduran pendidikan disebabkan pelbagai kekurangan kemudahan. Namun, di sebalik kekurangan tersebut, sekolah luar bandar boleh berjaya melaksanakan tranformasi sekolah melalui permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti strategi, impak dan faktor kejayaan program transformasi persekitaran sekolah melalui konsep permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Kajian menggunakan kaedah kualitatif dengan pendekatan kajian kes di sebuah sekolah pedalaman Sabah. Data diperoleh melalui dokumentasi, pemerhatian dan temu bual dengan guru besar dan empat orang guru. Temu bual berkelompok juga dilaksanakan iaitu melibatkan lima orang ahli komuniti dan lima orang murid. Hasil kajian menunjukkan aktiviti mendekati komuniti, serta pelaksanaan yang sistematik merupakan dua strategi menyumbang kepada kejayaan program. Impak utama program termasuklah keceriaan persekitaran sekolah, mengeratkan perhubugan antara sekolah dan komuniti dan meningkatkan minat murid hadir ke sekolah. Faktor utama yang menyokong kejayaan permuafakatan sekolah dan komuniti ini adalah kepimpinan guru besar. Latar belakang kepimpinan sekolah terutamanya guru besar perlu dipertimbangkan untuk bertugas ke kawasan pendalaman yang masyarakatnya mempunyai budaya tersendiri. Jalinan kerjasama erat antara sekolah dan komuniti mampu membawa perubahan kepada pembangunan sekolah luar bandar. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14180/1/31572-101705-1-PB.pdf Christina Andin, and Abdul Said Ambotang, and Yusri Kamin, and Rohana Hamzah, (2019) Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 15 (2). pp. 84-101. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1187
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Sekolah luar bandar yang terletak di kawasan pedalaman sering dikaitkan dengan kemunduran pendidikan disebabkan pelbagai kekurangan kemudahan. Namun, di sebalik kekurangan tersebut, sekolah luar bandar boleh berjaya melaksanakan tranformasi sekolah melalui permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti strategi, impak dan faktor kejayaan program transformasi persekitaran sekolah melalui konsep permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Kajian menggunakan kaedah kualitatif dengan pendekatan kajian kes di sebuah sekolah pedalaman Sabah. Data diperoleh melalui dokumentasi, pemerhatian dan temu bual dengan guru besar dan empat orang guru. Temu bual berkelompok juga dilaksanakan iaitu melibatkan lima orang ahli komuniti dan lima orang murid. Hasil kajian menunjukkan aktiviti mendekati komuniti, serta pelaksanaan yang sistematik merupakan dua strategi menyumbang kepada kejayaan program. Impak utama program termasuklah keceriaan persekitaran sekolah, mengeratkan perhubugan antara sekolah dan komuniti dan meningkatkan minat murid hadir ke sekolah. Faktor utama yang menyokong kejayaan permuafakatan sekolah dan komuniti ini adalah kepimpinan guru besar. Latar belakang kepimpinan sekolah terutamanya guru besar perlu dipertimbangkan untuk bertugas ke kawasan pendalaman yang masyarakatnya mempunyai budaya tersendiri. Jalinan kerjasama erat antara sekolah dan komuniti mampu membawa perubahan kepada pembangunan sekolah luar bandar.
format Article
author Christina Andin,
Abdul Said Ambotang,
Yusri Kamin,
Rohana Hamzah,
spellingShingle Christina Andin,
Abdul Said Ambotang,
Yusri Kamin,
Rohana Hamzah,
Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
author_facet Christina Andin,
Abdul Said Ambotang,
Yusri Kamin,
Rohana Hamzah,
author_sort Christina Andin,
title Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_short Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_full Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_fullStr Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_full_unstemmed Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_sort transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14180/
http://journalarticle.ukm.my/14180/
http://journalarticle.ukm.my/14180/1/31572-101705-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:06:31Z
last_indexed 2023-09-18T20:06:31Z
_version_ 1777407194513276928