Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch
Pengajaran yang memupuk kreativiti merupakan pendekatan pengajaran yang dianggap penting selari dengan aspirasi negara yang ingin melahirkan generasi kreatif dan inovatif. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pemupukan kreativiti guru adalah Creativity Fostering Teacher Index (CFTI). In...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/14392/ http://journalarticle.ukm.my/14392/ http://journalarticle.ukm.my/14392/1/9.pdf |
id |
ukm-14392 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-143922020-03-06T03:51:39Z http://journalarticle.ukm.my/14392/ Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch Hashimah Md Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, Pengajaran yang memupuk kreativiti merupakan pendekatan pengajaran yang dianggap penting selari dengan aspirasi negara yang ingin melahirkan generasi kreatif dan inovatif. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pemupukan kreativiti guru adalah Creativity Fostering Teacher Index (CFTI). Instrumen ini telah diguna pakai secara piawai di kebanyakan negara di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, instrumen ini didapati kurang sesuai untuk diguna pakai oleh guru-guru yang mengajar subjek Pendidikan Islam kerana kreativiti yang dipromosikan oleh barat adalah berbeza dengan kreativiti yang dianjurkan oleh Islam. Oleh itu, tujuan kertas kajian ini adalah untuk mengukur kesahan dan kebolehpercayaan instrumen CFTI yang diubah suai dengan penerapan elemen Islam (Islamic Creativity Fostering Teacher Index-I-CFTI). Bagi memeriksa kefungsian item dan mengesan kesahan serta kebolehpercayaan, model pengukuran Rasch digunakan. Instrumen I-CFTI ini menjalani peringkat pembinaan item dengan melalui proses penulisan item, penghakiman panel pakar dan semakan item. Manakala bagi peringkat pengesahan item pula, I-CFTI menjalani proses kajian rintis, analisis kebolehpercayaan dan kesahan serta penambahbaikan item. Dapatan akhir menunjukkan sebanyak 7 item digugurkan (4 daripada item asal dan 3 daripada item elemen Islam) kerana tidak menepati kriteria pemeriksaan. Analisis ini menghasilkan instrumen I-CFTI sebanyak 46 item dan sesuai diguna pakai oleh guru-guru yang mengajar subjek Pendidikan Islam. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14392/1/9.pdf Hashimah Md Yusoff, and Mohd Isa Hamzah, and Shahlan Surat, (2018) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1(SI)). pp. 77-88. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Pengajaran yang memupuk kreativiti merupakan pendekatan pengajaran yang dianggap penting selari dengan aspirasi negara yang ingin melahirkan generasi kreatif dan inovatif. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pemupukan kreativiti guru adalah Creativity Fostering Teacher Index (CFTI). Instrumen ini telah diguna pakai secara piawai di kebanyakan negara di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, instrumen ini didapati kurang sesuai untuk diguna pakai oleh guru-guru yang mengajar subjek Pendidikan Islam kerana kreativiti yang dipromosikan oleh barat adalah berbeza dengan kreativiti yang dianjurkan oleh Islam. Oleh itu, tujuan kertas kajian ini adalah untuk mengukur kesahan dan kebolehpercayaan instrumen CFTI yang diubah suai dengan penerapan elemen Islam (Islamic Creativity Fostering Teacher Index-I-CFTI). Bagi memeriksa kefungsian item dan mengesan kesahan serta kebolehpercayaan, model pengukuran Rasch digunakan. Instrumen I-CFTI ini menjalani peringkat pembinaan item dengan melalui proses penulisan item, penghakiman panel pakar dan semakan item. Manakala bagi peringkat pengesahan item pula, I-CFTI menjalani proses kajian rintis, analisis kebolehpercayaan dan kesahan serta penambahbaikan item. Dapatan akhir menunjukkan sebanyak 7 item digugurkan (4 daripada item asal dan 3 daripada item elemen Islam) kerana tidak menepati kriteria pemeriksaan. Analisis ini menghasilkan instrumen I-CFTI sebanyak 46 item dan sesuai diguna pakai oleh guru-guru yang mengajar subjek Pendidikan Islam. |
format |
Article |
author |
Hashimah Md Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, |
spellingShingle |
Hashimah Md Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch |
author_facet |
Hashimah Md Yusoff, Mohd Isa Hamzah, Shahlan Surat, |
author_sort |
Hashimah Md Yusoff, |
title |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch |
title_short |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch |
title_full |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch |
title_fullStr |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch |
title_full_unstemmed |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen Islam (I-CFTI) berdasarkan pendekatan model Rasch |
title_sort |
kesahan dan kebolehpercayaan instrumen indeks pemupukan kreativiti dalam pengajaran guru dengan elemen islam (i-cfti) berdasarkan pendekatan model rasch |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/14392/ http://journalarticle.ukm.my/14392/ http://journalarticle.ukm.my/14392/1/9.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:06:58Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:06:58Z |
_version_ |
1777407223257890816 |