Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan

Kajian ini telah dijalankan di beberapa buah institusi pengajian tinggi (IPT) terpilih pada semester 2, tahun 2008. Kumpulan pelajar yang terpilih adalah terdiri daripada kelompok pelajar yang pernah mendapat pengalaman bekerja di industri dan juga mereka yang telah menjalani latihan industri yang d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zalina Mohd Ali, Zainol Mustafa, Norkisme Zainal Abidin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2311/
http://journalarticle.ukm.my/2311/
http://journalarticle.ukm.my/2311/1/2_AJTLHE_45-Pn_Zalina_Mohd_Ali.pdf
id ukm-2311
recordtype eprints
spelling ukm-23112016-12-14T06:31:15Z http://journalarticle.ukm.my/2311/ Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan Zalina Mohd Ali, Zainol Mustafa, Norkisme Zainal Abidin, Kajian ini telah dijalankan di beberapa buah institusi pengajian tinggi (IPT) terpilih pada semester 2, tahun 2008. Kumpulan pelajar yang terpilih adalah terdiri daripada kelompok pelajar yang pernah mendapat pengalaman bekerja di industri dan juga mereka yang telah menjalani latihan industri yang diwajibkan oleh institusi masing-masing. Persepsi pelajar adalah merangkumi pelbagai aspek seperti persepsi dari sudut teknikal, Persepsi umum, tahap kepentingan dan kepuasan dalam pembelajaran bidang kejuruteraan serta penilaian keseluruhan terhadap sistem pengajaran dan pembelajaran yang diikuti. Keputusan yang diperoleh direkodkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS dan Excel. Secara keseluruhan, tahap kepuasan pelajar adalah masih sederhana dalam aspek pembelajaran bidang kejuruteraan di IPT. Walau bagaimanapun, min tahap kepuasan pelajar yang tinggi terhadap pengalaman pensyarah tidak memadai dalam memuaskan hati pelajar dari segi perlaksanaan kuliah dan kelas praktikal. Oleh itu, beberapa aspek lain seperti infrastruktur diselenggara dengan baik, maklumat komputer yang lengkap dan mesra pengguna serta peralatan makmal dan bengkel yang lengkap juga harus diambil kira dalam proses penambahbaikan program-program yang ditawarkan Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2011-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2311/1/2_AJTLHE_45-Pn_Zalina_Mohd_Ali.pdf Zalina Mohd Ali, and Zainol Mustafa, and Norkisme Zainal Abidin, (2011) Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 3 (2). pp. 12-24. ISSN 1985-5826 http://www.ukm.my/jtlhe/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini telah dijalankan di beberapa buah institusi pengajian tinggi (IPT) terpilih pada semester 2, tahun 2008. Kumpulan pelajar yang terpilih adalah terdiri daripada kelompok pelajar yang pernah mendapat pengalaman bekerja di industri dan juga mereka yang telah menjalani latihan industri yang diwajibkan oleh institusi masing-masing. Persepsi pelajar adalah merangkumi pelbagai aspek seperti persepsi dari sudut teknikal, Persepsi umum, tahap kepentingan dan kepuasan dalam pembelajaran bidang kejuruteraan serta penilaian keseluruhan terhadap sistem pengajaran dan pembelajaran yang diikuti. Keputusan yang diperoleh direkodkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS dan Excel. Secara keseluruhan, tahap kepuasan pelajar adalah masih sederhana dalam aspek pembelajaran bidang kejuruteraan di IPT. Walau bagaimanapun, min tahap kepuasan pelajar yang tinggi terhadap pengalaman pensyarah tidak memadai dalam memuaskan hati pelajar dari segi perlaksanaan kuliah dan kelas praktikal. Oleh itu, beberapa aspek lain seperti infrastruktur diselenggara dengan baik, maklumat komputer yang lengkap dan mesra pengguna serta peralatan makmal dan bengkel yang lengkap juga harus diambil kira dalam proses penambahbaikan program-program yang ditawarkan
format Article
author Zalina Mohd Ali,
Zainol Mustafa,
Norkisme Zainal Abidin,
spellingShingle Zalina Mohd Ali,
Zainol Mustafa,
Norkisme Zainal Abidin,
Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan
author_facet Zalina Mohd Ali,
Zainol Mustafa,
Norkisme Zainal Abidin,
author_sort Zalina Mohd Ali,
title Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan
title_short Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan
title_full Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan
title_fullStr Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan
title_full_unstemmed Persepsi pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap kualiti Pendidikan Kejuruteraan
title_sort persepsi pelajar institut pengajian tinggi terhadap kualiti pendidikan kejuruteraan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/2311/
http://journalarticle.ukm.my/2311/
http://journalarticle.ukm.my/2311/1/2_AJTLHE_45-Pn_Zalina_Mohd_Ali.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:35:46Z
last_indexed 2023-09-18T19:35:46Z
_version_ 1777405260507119616