Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.

Fokus utama kajian ini adalah untuk mengkaji perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik dalam kalangan p elajar Tingkatan Empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur. Kaedah survei telah digunakan dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan dari bulan Jun 2009 hingga April 2010....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Soon Singh A/L Bikar Singh
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2671/
http://journalarticle.ukm.my/2671/
http://journalarticle.ukm.my/2671/1/soonsingh011.pdf
id ukm-2671
recordtype eprints
spelling ukm-26712016-12-14T06:32:18Z http://journalarticle.ukm.my/2671/ Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur. Soon Singh A/L Bikar Singh, Fokus utama kajian ini adalah untuk mengkaji perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik dalam kalangan p elajar Tingkatan Empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur. Kaedah survei telah digunakan dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan dari bulan Jun 2009 hingga April 2010. Data kajian dikumpul dengan menggunakan instrumen Torrance Test of Creativity Thinking (Form A) versi Bahasa Melayu. Responden kajian ini terdiri daripada 300 orang pelajar Tingkatan Empat yang dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak dari lima buah sekolah menengah yang terletak di empat zon pentadbiran Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Enam puluh orang responden dipilih dari setiap sekolah. Purata umur responden ialah 16.2 (SP = 0.52). Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pelajar Tingkatan Empat di Kuala Lumpur adalah lebih kreatif dalam komponen Kelancaran Figura diiikuti dengan Fleksibiliti Figura, Keaslian Figura dan Penghuraian Figura. Terdapat juga perbezaan yang singinifikan dalam tahap Kreativiti Figural antara jantina (t = 2.009, df = 298, k < .05). Pelajar lelaki lebih kreatif dalam komponen Kelancaran Figura (M = 19.41, SP = 6.02) dan Penghuraian Figura (M = 10.55, SP = 2.97). Manakala pelajar perempuan pula lebih kreatif dalam komponen Keaslian Figura (M = 15.69, SP = 5.34) dan Fleksibiliti Figura (M = 15.69, SP = 5.34). Akhir sekali dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa terdapat perhubungan yang sangat kuat antara Kreativiti Figura dengan pencapaian akademik (r = .81 ; k < . 05). Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2671/1/soonsingh011.pdf Soon Singh A/L Bikar Singh, (2011) Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 6 (1). pp. 90-101. ISSN 1823-884x http://www.ukm.my/e-bangi
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Fokus utama kajian ini adalah untuk mengkaji perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik dalam kalangan p elajar Tingkatan Empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur. Kaedah survei telah digunakan dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan dari bulan Jun 2009 hingga April 2010. Data kajian dikumpul dengan menggunakan instrumen Torrance Test of Creativity Thinking (Form A) versi Bahasa Melayu. Responden kajian ini terdiri daripada 300 orang pelajar Tingkatan Empat yang dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak dari lima buah sekolah menengah yang terletak di empat zon pentadbiran Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Enam puluh orang responden dipilih dari setiap sekolah. Purata umur responden ialah 16.2 (SP = 0.52). Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pelajar Tingkatan Empat di Kuala Lumpur adalah lebih kreatif dalam komponen Kelancaran Figura diiikuti dengan Fleksibiliti Figura, Keaslian Figura dan Penghuraian Figura. Terdapat juga perbezaan yang singinifikan dalam tahap Kreativiti Figural antara jantina (t = 2.009, df = 298, k < .05). Pelajar lelaki lebih kreatif dalam komponen Kelancaran Figura (M = 19.41, SP = 6.02) dan Penghuraian Figura (M = 10.55, SP = 2.97). Manakala pelajar perempuan pula lebih kreatif dalam komponen Keaslian Figura (M = 15.69, SP = 5.34) dan Fleksibiliti Figura (M = 15.69, SP = 5.34). Akhir sekali dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa terdapat perhubungan yang sangat kuat antara Kreativiti Figura dengan pencapaian akademik (r = .81 ; k < . 05).
format Article
author Soon Singh A/L Bikar Singh,
spellingShingle Soon Singh A/L Bikar Singh,
Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.
author_facet Soon Singh A/L Bikar Singh,
author_sort Soon Singh A/L Bikar Singh,
title Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.
title_short Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.
title_full Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.
title_fullStr Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.
title_full_unstemmed Perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di Kuala Lumpur.
title_sort perhubungan antara kreativiti figura dengan pencapaian akademik pelajar : satu tinjauan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di beberapa buah sekolah di kuala lumpur.
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/2671/
http://journalarticle.ukm.my/2671/
http://journalarticle.ukm.my/2671/1/soonsingh011.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:36:43Z
last_indexed 2023-09-18T19:36:43Z
_version_ 1777405319669874688