Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak

Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau masalah penderaan kanak-kanak di peringkat sekolah dan peranan pekerja sosial sekolah dalam menangani gejala sosial terutamanya penderaan kanak-kanak. Di Malaysia, kita sering mendengar kaunselor sekolah atau kaunselor kerjaya sekolah tetapi jarang menden...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Alavi, K, Amin, A. S, Subhi, N, Mohamad, M. S, Sarnon, N
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2820/
http://journalarticle.ukm.my/2820/
http://journalarticle.ukm.my/2820/1/khadijah012.pdf
id ukm-2820
recordtype eprints
spelling ukm-28202016-12-14T06:32:44Z http://journalarticle.ukm.my/2820/ Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak Alavi, K, Amin, A. S, Subhi, N, Mohamad, M. S, Sarnon, N, Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau masalah penderaan kanak-kanak di peringkat sekolah dan peranan pekerja sosial sekolah dalam menangani gejala sosial terutamanya penderaan kanak-kanak. Di Malaysia, kita sering mendengar kaunselor sekolah atau kaunselor kerjaya sekolah tetapi jarang mendengar adanya pekerja sosial di sekolah. Kajian kes berasaskan pendekatan fenomenologi telah dipilih sebagai pendekatan kajian. Responden kajian adalah kanak-kanak sekolah berbangsa Melayu, Cina dan India yang berumur antara 7 hingga 15 tahun dan tinggal di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur. Kajian ini dijalankan pada tahun 1994 dan sampel kajian diperolehi melalui kerjasama bahagian rekod, Pusat Perubatan Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Penemuan hasil kajian mendapati bahawa terdapat pelbagai bentuk penderaan iaitu fizikal, seksual, emosional dan penganiayaan. Kajian ini mendapati penderaan kanak-kanak merupakan suatu kemelut yang rumit dan kompleks untuk didiagnosis, sama ada kejadian ini merupakan kemalangan, penyakit atau kecederaan yang disengajakan. Penderaan kanak-kanak tidak terbatas pada situasi kanak-kanak, ibubapa atau penjaga, tetapi juga termasuk sesiapa sahaja yang diamanahkan dalam penjagaan dan pengawalan kanak-kanak seperti pembantu rumah, saudara-mara, jiran atau guru-guru. Kertas kerja ini merumuskan bahawa perkhidmatan kerja sosial di sekolah dapat bertindak sebagai intervensi awal yang membantu mencegah peningkatan dalam kes penderaan kanakkanak dan pelbagai masalah sosial dalam kalangan pelajar sekolah. Perkhidmatan kerja sosial di sekolah juga boleh membantu mengurangkan beban guru dalam menangani masalah pembelajaran dalam kalangan pelajar bermasalah yang berpaksikan kepada keruntuhan sistem kekeluargaan, modenisasi dan urbanisasi. Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2820/1/khadijah012.pdf Alavi, K, and Amin, A. S, and Subhi, N, and Mohamad, M. S, and Sarnon, N, (2012) Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 7 (1). pp. 17-37. ISSN 1823-884x http://www.ukm.my/e-bangi
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kertas kerja ini bertujuan untuk meninjau masalah penderaan kanak-kanak di peringkat sekolah dan peranan pekerja sosial sekolah dalam menangani gejala sosial terutamanya penderaan kanak-kanak. Di Malaysia, kita sering mendengar kaunselor sekolah atau kaunselor kerjaya sekolah tetapi jarang mendengar adanya pekerja sosial di sekolah. Kajian kes berasaskan pendekatan fenomenologi telah dipilih sebagai pendekatan kajian. Responden kajian adalah kanak-kanak sekolah berbangsa Melayu, Cina dan India yang berumur antara 7 hingga 15 tahun dan tinggal di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur. Kajian ini dijalankan pada tahun 1994 dan sampel kajian diperolehi melalui kerjasama bahagian rekod, Pusat Perubatan Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Penemuan hasil kajian mendapati bahawa terdapat pelbagai bentuk penderaan iaitu fizikal, seksual, emosional dan penganiayaan. Kajian ini mendapati penderaan kanak-kanak merupakan suatu kemelut yang rumit dan kompleks untuk didiagnosis, sama ada kejadian ini merupakan kemalangan, penyakit atau kecederaan yang disengajakan. Penderaan kanak-kanak tidak terbatas pada situasi kanak-kanak, ibubapa atau penjaga, tetapi juga termasuk sesiapa sahaja yang diamanahkan dalam penjagaan dan pengawalan kanak-kanak seperti pembantu rumah, saudara-mara, jiran atau guru-guru. Kertas kerja ini merumuskan bahawa perkhidmatan kerja sosial di sekolah dapat bertindak sebagai intervensi awal yang membantu mencegah peningkatan dalam kes penderaan kanakkanak dan pelbagai masalah sosial dalam kalangan pelajar sekolah. Perkhidmatan kerja sosial di sekolah juga boleh membantu mengurangkan beban guru dalam menangani masalah pembelajaran dalam kalangan pelajar bermasalah yang berpaksikan kepada keruntuhan sistem kekeluargaan, modenisasi dan urbanisasi.
format Article
author Alavi, K,
Amin, A. S,
Subhi, N,
Mohamad, M. S,
Sarnon, N,
spellingShingle Alavi, K,
Amin, A. S,
Subhi, N,
Mohamad, M. S,
Sarnon, N,
Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
author_facet Alavi, K,
Amin, A. S,
Subhi, N,
Mohamad, M. S,
Sarnon, N,
author_sort Alavi, K,
title Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
title_short Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
title_full Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
title_fullStr Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
title_full_unstemmed Kerja sosial di sekolah: Memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
title_sort kerja sosial di sekolah: memahami dan menangani penderaan kanak-kanak
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/2820/
http://journalarticle.ukm.my/2820/
http://journalarticle.ukm.my/2820/1/khadijah012.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:37:06Z
last_indexed 2023-09-18T19:37:06Z
_version_ 1777405343684362240