Kanak-kanak minoriti orang Asli di Malaysia : mengapai literasi bahasa Melayu (Children of the orang asli minority in malaysia: achieving the Malay Language literacy)

bahasa Semai merupakan bahasa natif bagi murid-murid Orang Asli di Kampung Terisu Cameron Highland, Pahang, Malaysia. Sebaliknya, Bahasa Melayu (BM) menjadi bahasa kedua yang lebih ketara penggunaannya di dalam bilik darjah. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti masalah-masalah utama yang dihad...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdull Sukor Shaari, Nuraini Yussof, Mohd Izam Ghazali, Mohd Hasani Dali
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3183/
http://journalarticle.ukm.my/3183/
http://journalarticle.ukm.my/3183/1/59-70_Artikel_5_Sukor_et_al.pdf
Description
Summary:bahasa Semai merupakan bahasa natif bagi murid-murid Orang Asli di Kampung Terisu Cameron Highland, Pahang, Malaysia. Sebaliknya, Bahasa Melayu (BM) menjadi bahasa kedua yang lebih ketara penggunaannya di dalam bilik darjah. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti masalah-masalah utama yang dihadapi dalam literasi BM dan punca-punca mengapa masalah itu berlaku. Sampel kajian terdiri daripada 33 orang murid Orang Asli Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Terisu dan dua guru Bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual sebagai metod kajian. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi BM berkait rapat dengan isu budaya. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada penggubal kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru.