Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)

Di dalam sesebuah penerbitan filem dokumentari, persoalan utama yang harus difikirkan ialah adakah mesej yang cuba disampaikan kepada kumpulan sasaran atau audien benar-benar tercapai? Audien berkemungkinan melihatnya sebagai sesuatu yang menggambarkan keadaan sebenar atau hanya sekadar sebuah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Nor Shahizan Ali, Mus Chairil Samani, Hasrul Hashim
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3257/
http://journalarticle.ukm.my/3257/
http://journalarticle.ukm.my/3257/1/V27_2_10.pdf
id ukm-3257
recordtype eprints
spelling ukm-32572016-12-14T06:34:06Z http://journalarticle.ukm.my/3257/ Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949) Mohd. Nor Shahizan Ali, Mus Chairil Samani, Hasrul Hashim, Di dalam sesebuah penerbitan filem dokumentari, persoalan utama yang harus difikirkan ialah adakah mesej yang cuba disampaikan kepada kumpulan sasaran atau audien benar-benar tercapai? Audien berkemungkinan melihatnya sebagai sesuatu yang menggambarkan keadaan sebenar atau hanya sekadar sebuah perlambangan. Blumenberg (1975), Bordwell & Thompson (1997), Fludernik (2009), Prince (2003) serta Zettl (2005) meletakkan elemen teknik penerbitan seperti latar, plot dan cerita,grafik, setting serta busana dan solekan sebagai sebahagaian daripada analisis naratif dalam sesebuah penerbitan visual.Kewujudan indeks seiringan dengan linguistik dalam sesebuah wacana membolehkan penonton memahami setiap persembahan visual dengan mengaitkan setiap indeks tersebut dengan keadaan dunia yang sebenar. Implikasinya, dapat menambahkan lagi persembahan semulajadi yang menjadi daya penarik ke atas dokumentari tersebut. Satu analisis terhadap filem dokumentari The Kinta Story (1949) telah dilakukan untuk mengenal pasti mesej yang ingin disampaikan kepada penonton. Pemilihan visual oleh penerbit yang merepresentasikan faktor sosial, teknologi dan pengaruh budaya luar telah mempengaruhi tahap literasi dan pembinaan makna oleh penonton, seterusnya menjadikan filem dokumentari ini sebagai bahan sampingan secara senyap untuk menyuntik nilai pensejarahan dan kekejaman komunis di mata masyarakat. Hasilnya teknik naratif dan penerbitan yang digunakan dalam filem dokumentari ini telah berjaya membawa mesej yang ingin disampaikan iaitu sebagai sebuah filem dokumentari propaganda untuk mendapat sokongan rakyat untuk rnenghapuskan ancaman komunis. Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/3257/1/V27_2_10.pdf Mohd. Nor Shahizan Ali, and Mus Chairil Samani, and Hasrul Hashim, (2011) Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949). Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 27 (2). pp. 183-202. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Di dalam sesebuah penerbitan filem dokumentari, persoalan utama yang harus difikirkan ialah adakah mesej yang cuba disampaikan kepada kumpulan sasaran atau audien benar-benar tercapai? Audien berkemungkinan melihatnya sebagai sesuatu yang menggambarkan keadaan sebenar atau hanya sekadar sebuah perlambangan. Blumenberg (1975), Bordwell & Thompson (1997), Fludernik (2009), Prince (2003) serta Zettl (2005) meletakkan elemen teknik penerbitan seperti latar, plot dan cerita,grafik, setting serta busana dan solekan sebagai sebahagaian daripada analisis naratif dalam sesebuah penerbitan visual.Kewujudan indeks seiringan dengan linguistik dalam sesebuah wacana membolehkan penonton memahami setiap persembahan visual dengan mengaitkan setiap indeks tersebut dengan keadaan dunia yang sebenar. Implikasinya, dapat menambahkan lagi persembahan semulajadi yang menjadi daya penarik ke atas dokumentari tersebut. Satu analisis terhadap filem dokumentari The Kinta Story (1949) telah dilakukan untuk mengenal pasti mesej yang ingin disampaikan kepada penonton. Pemilihan visual oleh penerbit yang merepresentasikan faktor sosial, teknologi dan pengaruh budaya luar telah mempengaruhi tahap literasi dan pembinaan makna oleh penonton, seterusnya menjadikan filem dokumentari ini sebagai bahan sampingan secara senyap untuk menyuntik nilai pensejarahan dan kekejaman komunis di mata masyarakat. Hasilnya teknik naratif dan penerbitan yang digunakan dalam filem dokumentari ini telah berjaya membawa mesej yang ingin disampaikan iaitu sebagai sebuah filem dokumentari propaganda untuk mendapat sokongan rakyat untuk rnenghapuskan ancaman komunis.
format Article
author Mohd. Nor Shahizan Ali,
Mus Chairil Samani,
Hasrul Hashim,
spellingShingle Mohd. Nor Shahizan Ali,
Mus Chairil Samani,
Hasrul Hashim,
Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)
author_facet Mohd. Nor Shahizan Ali,
Mus Chairil Samani,
Hasrul Hashim,
author_sort Mohd. Nor Shahizan Ali,
title Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)
title_short Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)
title_full Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)
title_fullStr Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)
title_full_unstemmed Analisis naratif filem dokumentari The Kinta Story (1949)
title_sort analisis naratif filem dokumentari the kinta story (1949)
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/3257/
http://journalarticle.ukm.my/3257/
http://journalarticle.ukm.my/3257/1/V27_2_10.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:38:18Z
last_indexed 2023-09-18T19:38:18Z
_version_ 1777405419428249600