Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab
Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Objektif kajian ini adalah untuk menilai kadar kekerapan penggunaan bahan pembelajaran bahasa Arab dalam konteks kemahiran lisan di UiTM. Ia berbentuk kajian kuantitati...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3272/ http://journalarticle.ukm.my/3272/ http://journalarticle.ukm.my/3272/1/pp_215_233.pdf |
id |
ukm-3272 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-32722016-12-14T06:34:09Z http://journalarticle.ukm.my/3272/ Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Muhammad Arsyad Abdul Majid, Wan Haslina Wah, Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Objektif kajian ini adalah untuk menilai kadar kekerapan penggunaan bahan pembelajaran bahasa Arab dalam konteks kemahiran lisan di UiTM. Ia berbentuk kajian kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan instrumen soal selidik, temu bual dan pemerhatian di dalam kelas. Bagi data kuantitatif, teknik pensampelan rawak berstrata digunakan, melibatkan seramai 455 orang pelajar dan 48 orang pensyarah. Manakala bagi data kualitatif pula, ia melibatkan 13 siri temu bual pelajar dan lapan temu bual pensyarah. Pemerhatian di dalam kelas pula membabitkan 12 siri pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya penggunaan buku teks sahaja berada pada kadar kekerapan yang tinggi, manakala bahanbahan yang lain berada pada kadar kekerapan yang rendah. Ini menunjukkan bahawa pembelajaran adalah berdasarkan kandungan buku teks semata-mata. Kajian ini mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam penggunaan bahan pembelajaran kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM seperti penggunaan bahan yang bersifat autentik melalui medium komputer dan Internet. Penggunaan buku teks pula adalah sebagai panduan semata-mata dan bukanlah matlamat akhir pembelajaran. Bahan pembelajaran juga perlu menyokong minat, keperluan dan motivasi pelajar. Mereka juga perlu mempunyai autonomi dalam memilih bahan yang mereka perlukan dan minati. Penerbit UKM 2012-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/3272/1/pp_215_233.pdf Ghazali Yusri, and Nik Mohd Rahimi, and Parilah M. Shah, and Muhammad Arsyad Abdul Majid, and Wan Haslina Wah, (2012) Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab. GEMA: Online Journal of Language Studies, 12 (1). pp. 215-233. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemacurrentissues.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kursus bahasa Arab di Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan satu subjek elektif kepada pelajar peringkat ijazah sarjana muda. Objektif kajian ini adalah untuk
menilai kadar kekerapan penggunaan bahan pembelajaran bahasa Arab dalam konteks kemahiran lisan di UiTM. Ia berbentuk kajian kuantitatif dan kualitatif dengan
menggunakan instrumen soal selidik, temu bual dan pemerhatian di dalam kelas. Bagi data kuantitatif, teknik pensampelan rawak berstrata digunakan, melibatkan seramai 455 orang pelajar dan 48 orang pensyarah. Manakala bagi data kualitatif pula, ia melibatkan 13 siri temu bual pelajar dan lapan temu bual pensyarah. Pemerhatian di dalam kelas pula membabitkan 12 siri pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya penggunaan buku teks sahaja berada pada kadar kekerapan yang tinggi, manakala bahanbahan
yang lain berada pada kadar kekerapan yang rendah. Ini menunjukkan bahawa pembelajaran adalah berdasarkan kandungan buku teks semata-mata. Kajian ini mencadangkan beberapa langkah penambahbaikan dalam penggunaan bahan
pembelajaran kemahiran lisan bahasa Arab di UiTM seperti penggunaan bahan yang bersifat autentik melalui medium komputer dan Internet. Penggunaan buku teks pula adalah sebagai panduan semata-mata dan bukanlah matlamat akhir pembelajaran. Bahan pembelajaran juga perlu menyokong minat, keperluan dan motivasi pelajar. Mereka juga
perlu mempunyai autonomi dalam memilih bahan yang mereka perlukan dan minati. |
format |
Article |
author |
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Muhammad Arsyad Abdul Majid, Wan Haslina Wah, |
spellingShingle |
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Muhammad Arsyad Abdul Majid, Wan Haslina Wah, Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab |
author_facet |
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Muhammad Arsyad Abdul Majid, Wan Haslina Wah, |
author_sort |
Ghazali Yusri, |
title |
Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab |
title_short |
Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab |
title_full |
Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab |
title_fullStr |
Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab |
title_full_unstemmed |
Penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus Bahasa Arab |
title_sort |
penggunaan bahan pembelajaran dalam kursus bahasa arab |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/3272/ http://journalarticle.ukm.my/3272/ http://journalarticle.ukm.my/3272/1/pp_215_233.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:38:20Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:38:20Z |
_version_ |
1777405421617676288 |