Membina kemahiran pertuturan menerusi aktiviti lakonan dalam pengajaran Bahasa Arab

Kajian ini dilakukan untuk melihat permasalahan bahasa dan sikap pelajar bahasa Arab menerusi aktiviti lakonan. Aktiviti lakonan merupakan strategi pengajaran yang berpusatkan pelajar dan memberi lebih ruang kepada pelajar untuk meneroka kemahiran bahasa. Bagi mendapatkan data kajian, teknik rakama...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azani Ismail @ Yaakub, Azman Che Mat, Mat Taib Pa
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3278/
http://journalarticle.ukm.my/3278/
http://journalarticle.ukm.my/3278/1/pp_325_337.pdf
Description
Summary:Kajian ini dilakukan untuk melihat permasalahan bahasa dan sikap pelajar bahasa Arab menerusi aktiviti lakonan. Aktiviti lakonan merupakan strategi pengajaran yang berpusatkan pelajar dan memberi lebih ruang kepada pelajar untuk meneroka kemahiran bahasa. Bagi mendapatkan data kajian, teknik rakaman dan soal selidik digunakan. Responden kajian melibatkan 30 pelajar sekolah Menengah tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Melalui aktiviti ini dapat dikenal pasti kesukaran yang dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa para pelajar bersikap positif terhadap aktiviti lakonan digunakan dalam pembelajaran bahasa Arab.