Membina kemahiran pertuturan menerusi aktiviti lakonan dalam pengajaran Bahasa Arab
Kajian ini dilakukan untuk melihat permasalahan bahasa dan sikap pelajar bahasa Arab menerusi aktiviti lakonan. Aktiviti lakonan merupakan strategi pengajaran yang berpusatkan pelajar dan memberi lebih ruang kepada pelajar untuk meneroka kemahiran bahasa. Bagi mendapatkan data kajian, teknik rakama...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3278/ http://journalarticle.ukm.my/3278/ http://journalarticle.ukm.my/3278/1/pp_325_337.pdf |
Summary: | Kajian ini dilakukan untuk melihat permasalahan bahasa dan sikap pelajar bahasa Arab menerusi aktiviti lakonan. Aktiviti lakonan merupakan strategi pengajaran yang
berpusatkan pelajar dan memberi lebih ruang kepada pelajar untuk meneroka kemahiran bahasa. Bagi mendapatkan data kajian, teknik rakaman dan soal selidik digunakan.
Responden kajian melibatkan 30 pelajar sekolah Menengah tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Melalui aktiviti ini dapat dikenal pasti
kesukaran yang dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa para pelajar bersikap positif terhadap aktiviti lakonan
digunakan dalam pembelajaran bahasa Arab. |
---|