The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
Rombakan kurikulum pengajian umum di De La Salle University bermula pada 2002 dan mula dilaksanakan pada 2005. Makalah ini menjurus kepada (a) menjelaskan kedudukan dan perjalanan dalam perkembangan kurikurlum, (b) membincangkan objektif kurikulum secara umum dan khusus, (c)menjelaskan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3387/ http://journalarticle.ukm.my/3387/ |
Summary: | Rombakan kurikulum pengajian umum di De La Salle University bermula pada
2002 dan mula dilaksanakan pada 2005. Makalah ini menjurus kepada (a)
menjelaskan kedudukan dan perjalanan dalam perkembangan kurikurlum, (b)
membincangkan objektif kurikulum secara umum dan khusus, (c)menjelaskan
struktur umum kurikulum dan unsur-unsurnya yang khusus, (4 menjelaskan
pelbagai prinsip yang membentuk kerangka kurikulum dan pelaksanaannya.
dun (e) membincangkan beberapa isu penting yang timbul semasa peringkat
awal pelaksanaannya. Kurikulum ini telah direka bentuk bagi memenuhi
pelbagai matlamat, yang jelas dalam struktur kurikulum yang menjelaskan tiga
komponen : kursus penafaran, kursus formatif: dan kursus integrasi. Makalah ini
membincangkan konsep dan reka bentuk bagi setiap komponen. Matlamat utama
di universiti ini adalah bagi melahirkan mahasiswa yang berjiwa kebangsaan
dan bertimbang rasa, matang dan berpegang teguh dengan ajaran Tuhan
dan taat setia kepada negara terutamanya dalam membantu golongan yang
terpinggir: Makalah ini juga membincangkan bagaimana universiti berusaha
menterjemahkan dan melaksanakan nilai-nilai mulia dalam kurikulum ini, bagi
memastikon masyarakat dapat menikmati falsafah yang diterapkan, dan sistem
sokongan bersedia melaksanakan kurikulum yang telah dirombak ini.
|
---|