The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines

Rombakan kurikulum pengajian umum di De La Salle University bermula pada 2002 dan mula dilaksanakan pada 2005. Makalah ini menjurus kepada (a) menjelaskan kedudukan dan perjalanan dalam perkembangan kurikurlum, (b) membincangkan objektif kurikulum secara umum dan khusus, (c)menjelaskan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bernardo, Allan B I
Format: Article
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3387/
http://journalarticle.ukm.my/3387/
id ukm-3387
recordtype eprints
spelling ukm-33872012-03-21T06:26:38Z http://journalarticle.ukm.my/3387/ The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines Bernardo, Allan B I Rombakan kurikulum pengajian umum di De La Salle University bermula pada 2002 dan mula dilaksanakan pada 2005. Makalah ini menjurus kepada (a) menjelaskan kedudukan dan perjalanan dalam perkembangan kurikurlum, (b) membincangkan objektif kurikulum secara umum dan khusus, (c)menjelaskan struktur umum kurikulum dan unsur-unsurnya yang khusus, (4 menjelaskan pelbagai prinsip yang membentuk kerangka kurikulum dan pelaksanaannya. dun (e) membincangkan beberapa isu penting yang timbul semasa peringkat awal pelaksanaannya. Kurikulum ini telah direka bentuk bagi memenuhi pelbagai matlamat, yang jelas dalam struktur kurikulum yang menjelaskan tiga komponen : kursus penafaran, kursus formatif: dan kursus integrasi. Makalah ini membincangkan konsep dan reka bentuk bagi setiap komponen. Matlamat utama di universiti ini adalah bagi melahirkan mahasiswa yang berjiwa kebangsaan dan bertimbang rasa, matang dan berpegang teguh dengan ajaran Tuhan dan taat setia kepada negara terutamanya dalam membantu golongan yang terpinggir: Makalah ini juga membincangkan bagaimana universiti berusaha menterjemahkan dan melaksanakan nilai-nilai mulia dalam kurikulum ini, bagi memastikon masyarakat dapat menikmati falsafah yang diterapkan, dan sistem sokongan bersedia melaksanakan kurikulum yang telah dirombak ini. Universiti Kebangsaan Malaysia 2010-12 Article PeerReviewed Bernardo, Allan B I (2010) The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 11 . pp. 19-34. ISSN 1511-8393 http://www.ukm.my/jmalim/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=54
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Rombakan kurikulum pengajian umum di De La Salle University bermula pada 2002 dan mula dilaksanakan pada 2005. Makalah ini menjurus kepada (a) menjelaskan kedudukan dan perjalanan dalam perkembangan kurikurlum, (b) membincangkan objektif kurikulum secara umum dan khusus, (c)menjelaskan struktur umum kurikulum dan unsur-unsurnya yang khusus, (4 menjelaskan pelbagai prinsip yang membentuk kerangka kurikulum dan pelaksanaannya. dun (e) membincangkan beberapa isu penting yang timbul semasa peringkat awal pelaksanaannya. Kurikulum ini telah direka bentuk bagi memenuhi pelbagai matlamat, yang jelas dalam struktur kurikulum yang menjelaskan tiga komponen : kursus penafaran, kursus formatif: dan kursus integrasi. Makalah ini membincangkan konsep dan reka bentuk bagi setiap komponen. Matlamat utama di universiti ini adalah bagi melahirkan mahasiswa yang berjiwa kebangsaan dan bertimbang rasa, matang dan berpegang teguh dengan ajaran Tuhan dan taat setia kepada negara terutamanya dalam membantu golongan yang terpinggir: Makalah ini juga membincangkan bagaimana universiti berusaha menterjemahkan dan melaksanakan nilai-nilai mulia dalam kurikulum ini, bagi memastikon masyarakat dapat menikmati falsafah yang diterapkan, dan sistem sokongan bersedia melaksanakan kurikulum yang telah dirombak ini.
format Article
author Bernardo, Allan B I
spellingShingle Bernardo, Allan B I
The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
author_facet Bernardo, Allan B I
author_sort Bernardo, Allan B I
title The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
title_short The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
title_full The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
title_fullStr The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
title_full_unstemmed The Lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of De La Salle University, Philippines
title_sort lasallian core curriculum: development and early experiences of the revised general education curriculum of de la salle university, philippines
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/3387/
http://journalarticle.ukm.my/3387/
first_indexed 2023-09-18T19:38:40Z
last_indexed 2023-09-18T19:38:40Z
_version_ 1777405442758017024