Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi

Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa, dan rakan ke atas penyesuaian mereka di asrama. Kualiti pertautan pelajar dengan ibu bapa dan rakan mengandungi tiga pembalehubah iaitu kepercayaan, komunikasi dun rasa tersingkir: Kajian ini m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rohaty Mohd. Majzub, Noriah Mohd Ishak, Ramlah Jantan
Format: Article
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/3527/
http://journalarticle.ukm.my/3527/
id ukm-3527
recordtype eprints
spelling ukm-35272012-04-03T04:36:49Z http://journalarticle.ukm.my/3527/ Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi Rohaty Mohd. Majzub, Noriah Mohd Ishak, Ramlah Jantan, Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa, dan rakan ke atas penyesuaian mereka di asrama. Kualiti pertautan pelajar dengan ibu bapa dan rakan mengandungi tiga pembalehubah iaitu kepercayaan, komunikasi dun rasa tersingkir: Kajian ini mengkaji penyesuaian pelajar yang mengandungi tiga pembolehubah iaitu penyesuaian akademik, penyesuaian sosial dun penyesuaian emosi. Pengkaji telah mengumpulkan data menggunakan soal selidik. 'inventory of Parents and peers Attachment" dan "Student Adaptation to College Questionnaire". Peserta kajian terdiri daripada 420 orang pelajar Tingkatan 4 (210 orang lelaki dan 210 perempuan) daripada 7 buah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di Malaysia. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskripsi dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kualiti pertautan pelajar dengan ibu dun bapa adalah lebih tinggi daripada kualiti pertautan pelajar dengan rakan walaupun pelajar telah tinggal lebih kurang tujuh bulan di asrama. Daripada aspek penyesuaian, pelajar telah dapat membuat penyesuaian akademik dan sosial yang baik tetapi sederhana dalam penyesuaian emosi. Hasil kajian mendapati pengaruh utama ke atas penyesuaian pelajar adalah kualiti pertautan dengan bapa don rakan sama jantina. Kajian ini telah dapat menjelaskan pentingnya peranan pentadbir pendidikan, ibu bapa, guru, warden dan kaunselor dalam memberi sokongan, motivasi, komunikasi yang berkualiti. Universiti Kebangsaan Malaysia 2010-12 Article PeerReviewed Rohaty Mohd. Majzub, and Noriah Mohd Ishak, and Ramlah Jantan, (2010) Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi. International Journal of Learner Diversity , 2 (1). pp. 59-74. ISSN 2180-1630 http://www.ukm.my/fpendidikan
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa, dan rakan ke atas penyesuaian mereka di asrama. Kualiti pertautan pelajar dengan ibu bapa dan rakan mengandungi tiga pembalehubah iaitu kepercayaan, komunikasi dun rasa tersingkir: Kajian ini mengkaji penyesuaian pelajar yang mengandungi tiga pembolehubah iaitu penyesuaian akademik, penyesuaian sosial dun penyesuaian emosi. Pengkaji telah mengumpulkan data menggunakan soal selidik. 'inventory of Parents and peers Attachment" dan "Student Adaptation to College Questionnaire". Peserta kajian terdiri daripada 420 orang pelajar Tingkatan 4 (210 orang lelaki dan 210 perempuan) daripada 7 buah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di Malaysia. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskripsi dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kualiti pertautan pelajar dengan ibu dun bapa adalah lebih tinggi daripada kualiti pertautan pelajar dengan rakan walaupun pelajar telah tinggal lebih kurang tujuh bulan di asrama. Daripada aspek penyesuaian, pelajar telah dapat membuat penyesuaian akademik dan sosial yang baik tetapi sederhana dalam penyesuaian emosi. Hasil kajian mendapati pengaruh utama ke atas penyesuaian pelajar adalah kualiti pertautan dengan bapa don rakan sama jantina. Kajian ini telah dapat menjelaskan pentingnya peranan pentadbir pendidikan, ibu bapa, guru, warden dan kaunselor dalam memberi sokongan, motivasi, komunikasi yang berkualiti.
format Article
author Rohaty Mohd. Majzub,
Noriah Mohd Ishak,
Ramlah Jantan,
spellingShingle Rohaty Mohd. Majzub,
Noriah Mohd Ishak,
Ramlah Jantan,
Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
author_facet Rohaty Mohd. Majzub,
Noriah Mohd Ishak,
Ramlah Jantan,
author_sort Rohaty Mohd. Majzub,
title Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
title_short Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
title_full Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
title_fullStr Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
title_full_unstemmed Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
title_sort pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/3527/
http://journalarticle.ukm.my/3527/
first_indexed 2023-09-18T19:39:02Z
last_indexed 2023-09-18T19:39:02Z
_version_ 1777405465350635520