Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi
Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa, dan rakan ke atas penyesuaian mereka di asrama. Kualiti pertautan pelajar dengan ibu bapa dan rakan mengandungi tiga pembalehubah iaitu kepercayaan, komunikasi dun rasa tersingkir: Kajian ini m...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/3527/ http://journalarticle.ukm.my/3527/ |
id |
ukm-3527 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-35272012-04-03T04:36:49Z http://journalarticle.ukm.my/3527/ Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi Rohaty Mohd. Majzub, Noriah Mohd Ishak, Ramlah Jantan, Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa, dan rakan ke atas penyesuaian mereka di asrama. Kualiti pertautan pelajar dengan ibu bapa dan rakan mengandungi tiga pembalehubah iaitu kepercayaan, komunikasi dun rasa tersingkir: Kajian ini mengkaji penyesuaian pelajar yang mengandungi tiga pembolehubah iaitu penyesuaian akademik, penyesuaian sosial dun penyesuaian emosi. Pengkaji telah mengumpulkan data menggunakan soal selidik. 'inventory of Parents and peers Attachment" dan "Student Adaptation to College Questionnaire". Peserta kajian terdiri daripada 420 orang pelajar Tingkatan 4 (210 orang lelaki dan 210 perempuan) daripada 7 buah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di Malaysia. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskripsi dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kualiti pertautan pelajar dengan ibu dun bapa adalah lebih tinggi daripada kualiti pertautan pelajar dengan rakan walaupun pelajar telah tinggal lebih kurang tujuh bulan di asrama. Daripada aspek penyesuaian, pelajar telah dapat membuat penyesuaian akademik dan sosial yang baik tetapi sederhana dalam penyesuaian emosi. Hasil kajian mendapati pengaruh utama ke atas penyesuaian pelajar adalah kualiti pertautan dengan bapa don rakan sama jantina. Kajian ini telah dapat menjelaskan pentingnya peranan pentadbir pendidikan, ibu bapa, guru, warden dan kaunselor dalam memberi sokongan, motivasi, komunikasi yang berkualiti. Universiti Kebangsaan Malaysia 2010-12 Article PeerReviewed Rohaty Mohd. Majzub, and Noriah Mohd Ishak, and Ramlah Jantan, (2010) Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi. International Journal of Learner Diversity , 2 (1). pp. 59-74. ISSN 2180-1630 http://www.ukm.my/fpendidikan |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
description |
Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama
dengan ibu bapa, dan rakan ke atas penyesuaian mereka di asrama. Kualiti
pertautan pelajar dengan ibu bapa dan rakan mengandungi tiga pembalehubah
iaitu kepercayaan, komunikasi dun rasa tersingkir: Kajian ini mengkaji
penyesuaian pelajar yang mengandungi tiga pembolehubah iaitu penyesuaian
akademik, penyesuaian sosial dun penyesuaian emosi. Pengkaji telah
mengumpulkan data menggunakan soal selidik. 'inventory of Parents and peers
Attachment" dan "Student Adaptation to College Questionnaire". Peserta
kajian terdiri daripada 420 orang pelajar Tingkatan 4 (210 orang lelaki dan 210
perempuan) daripada 7 buah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di Malaysia.
Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskripsi dan inferensi. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa kualiti pertautan pelajar dengan ibu dun bapa
adalah lebih tinggi daripada kualiti pertautan pelajar dengan rakan walaupun
pelajar telah tinggal lebih kurang tujuh bulan di asrama. Daripada aspek
penyesuaian, pelajar telah dapat membuat penyesuaian akademik dan sosial
yang baik tetapi sederhana dalam penyesuaian emosi. Hasil kajian mendapati
pengaruh utama ke atas penyesuaian pelajar adalah kualiti pertautan dengan
bapa don rakan sama jantina. Kajian ini telah dapat menjelaskan pentingnya
peranan pentadbir pendidikan, ibu bapa, guru, warden dan kaunselor dalam
memberi sokongan, motivasi, komunikasi yang berkualiti.
|
format |
Article |
author |
Rohaty Mohd. Majzub, Noriah Mohd Ishak, Ramlah Jantan, |
spellingShingle |
Rohaty Mohd. Majzub, Noriah Mohd Ishak, Ramlah Jantan, Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan emosi |
author_facet |
Rohaty Mohd. Majzub, Noriah Mohd Ishak, Ramlah Jantan, |
author_sort |
Rohaty Mohd. Majzub, |
title |
Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan
emosi
|
title_short |
Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan
emosi
|
title_full |
Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan
emosi
|
title_fullStr |
Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan
emosi
|
title_full_unstemmed |
Pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan
emosi
|
title_sort |
pengaruh kualiti pertautan pelajar asrama dengan ibu bapa dan rakan ke atas penyesuaian akademik, sosial dan
emosi |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/3527/ http://journalarticle.ukm.my/3527/ |
first_indexed |
2023-09-18T19:39:02Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:39:02Z |
_version_ |
1777405465350635520 |