Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.

Apabila merenungi perkembangan universiti di Malaysia dalam menghadapi arus globalisasi dan mencapai matlamat Wawasan 2020, kualiti pendidikannya dengan tumpuan kepada kerelevanan dan keberkesanan kurikulum dan proses mengajar belajar amat perlu dianalisis dan diperbaharui. Sasaran pengajaran yang b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Robiah Sidin
Format: Article
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2001
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4191/
http://journalarticle.ukm.my/4191/
id ukm-4191
recordtype eprints
spelling ukm-41912012-04-05T06:50:29Z http://journalarticle.ukm.my/4191/ Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan. Robiah Sidin, Apabila merenungi perkembangan universiti di Malaysia dalam menghadapi arus globalisasi dan mencapai matlamat Wawasan 2020, kualiti pendidikannya dengan tumpuan kepada kerelevanan dan keberkesanan kurikulum dan proses mengajar belajar amat perlu dianalisis dan diperbaharui. Sasaran pengajaran yang berkualiti ialah siswazah yang cemerlang iaitu berilmu, berdisiplin dan bermoral, berwawasan dengan ciri-ciri kepimpinan tersendiri. Terdapat lima cabaran utama yang sedang dihadapi oleh sistem universiti tempatan iaitu mutu dan kualiti siswazah, terutama golongan Bumiputra yang kurang cemerlang dalam pencapaian akademik, iklim dan budaya belajar yang tidak positif, kurikulum yang memerlukan pengubahsuaian, pendekatan, pengajaran yang kurang mencabar untuk pelajar belajar, dan kelemahan menguasai bahasa Inggeris. Pelbagai langkah untuk mengatasi masalah ini boleh dicadangkan termasuklah merancang dan menggubal kurikulum yang seimbang, melatih kemahiran mengajar, menggalakkan usahasama antara fakulti, dan memastikan program mencapai piawai yang diterima. Namun kunci untuk segala pembaharuan itu terletak pada sikap pensyarah yang seharusnya mahu dan sanggup berubah daripada amalan lama kepada yang lebih baru dan positif. Universiti Kebangsaan Malaysia 2001-07 Article PeerReviewed Robiah Sidin, (2001) Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan. AKADEMIKA, 57 . ISSN 0126-5008 http://pkukmweb.ukm.my/penerbit/jademik-57-63.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Apabila merenungi perkembangan universiti di Malaysia dalam menghadapi arus globalisasi dan mencapai matlamat Wawasan 2020, kualiti pendidikannya dengan tumpuan kepada kerelevanan dan keberkesanan kurikulum dan proses mengajar belajar amat perlu dianalisis dan diperbaharui. Sasaran pengajaran yang berkualiti ialah siswazah yang cemerlang iaitu berilmu, berdisiplin dan bermoral, berwawasan dengan ciri-ciri kepimpinan tersendiri. Terdapat lima cabaran utama yang sedang dihadapi oleh sistem universiti tempatan iaitu mutu dan kualiti siswazah, terutama golongan Bumiputra yang kurang cemerlang dalam pencapaian akademik, iklim dan budaya belajar yang tidak positif, kurikulum yang memerlukan pengubahsuaian, pendekatan, pengajaran yang kurang mencabar untuk pelajar belajar, dan kelemahan menguasai bahasa Inggeris. Pelbagai langkah untuk mengatasi masalah ini boleh dicadangkan termasuklah merancang dan menggubal kurikulum yang seimbang, melatih kemahiran mengajar, menggalakkan usahasama antara fakulti, dan memastikan program mencapai piawai yang diterima. Namun kunci untuk segala pembaharuan itu terletak pada sikap pensyarah yang seharusnya mahu dan sanggup berubah daripada amalan lama kepada yang lebih baru dan positif.
format Article
author Robiah Sidin,
spellingShingle Robiah Sidin,
Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
author_facet Robiah Sidin,
author_sort Robiah Sidin,
title Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
title_short Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
title_full Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
title_fullStr Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
title_full_unstemmed Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
title_sort kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan.
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2001
url http://journalarticle.ukm.my/4191/
http://journalarticle.ukm.my/4191/
first_indexed 2023-09-18T19:40:50Z
last_indexed 2023-09-18T19:40:50Z
_version_ 1777405579381178368