Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4: pelaksanaan dan kesannya
Dasar Pendidikan Kebangsaan di negara kita menitikberatkan perpaduan nasional memandangkan Malaysia terdiri daripada berbilang kaum. Sehubungan itu, Kesusasteraan Melayu telah dikenal pasti sebagai mekanisme yang berkesan untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Oleh itu, KOMSAS telah diperkenal da...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
penerbit ukm
2009
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4250/ http://journalarticle.ukm.my/4250/ http://journalarticle.ukm.my/4250/1/sastera_perpaduan.pdf |
id |
ukm-4250 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-42502016-12-14T06:35:42Z http://journalarticle.ukm.my/4250/ Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4: pelaksanaan dan kesannya Chew, Fong Peng Dasar Pendidikan Kebangsaan di negara kita menitikberatkan perpaduan nasional memandangkan Malaysia terdiri daripada berbilang kaum. Sehubungan itu, Kesusasteraan Melayu telah dikenal pasti sebagai mekanisme yang berkesan untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Oleh itu, KOMSAS telah diperkenal dan dilaksanakan dalam pengajaran Bahasa Melayu sejak tahun 2000. Dengan mengaplikasikan Teori Weiner (1965) dalam kerangka pendidikan, kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan pendidikan sastera perpaduan dan kesannya. Soal selidik digunakan sebagai alat kajian untuk mengutip data daripada 60 orang pelajar Tingkatan 4 yang terdiri daripada pelbagai etnik, keagamaan dan aliran bidang. Dapatan kajian menunjukkan bahawa buku teks KOMSAS tidak mencerminkan realiti masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru-guru bahasa jarang menerapkan elemen perpaduan kaum sama ada di dalam mahupun luar kelas, manakala para pelajar tidak berminat dalam pembelajaran KOMSAS yang didapati berpusatkan orang Melayu. Selain itu, mereka juga jarang bergaul dengan sahabat kaum lain. Oleh itu, Biro Buku Teks, guru-guru dan pelajarpelajar harus mengamalkan sikap positif dan komitmen yang tinggi untuk melahirkan bangsa Malaysia yang bersatu padu. penerbit ukm 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4250/1/sastera_perpaduan.pdf Chew, Fong Peng (2009) Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4: pelaksanaan dan kesannya. Jurnal Pendidikan Malaysia, 34 (2). pp. 15-31. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/articles%20for%20vol%2034_2_2009%20bm.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Dasar Pendidikan Kebangsaan di negara kita menitikberatkan perpaduan
nasional memandangkan Malaysia terdiri daripada berbilang kaum.
Sehubungan itu, Kesusasteraan Melayu telah dikenal pasti sebagai mekanisme
yang berkesan untuk menyatupadukan rakyat Malaysia. Oleh itu, KOMSAS
telah diperkenal dan dilaksanakan dalam pengajaran Bahasa Melayu sejak
tahun 2000. Dengan mengaplikasikan Teori Weiner (1965) dalam kerangka
pendidikan, kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan pendidikan
sastera perpaduan dan kesannya. Soal selidik digunakan sebagai alat kajian
untuk mengutip data daripada 60 orang pelajar Tingkatan 4 yang terdiri
daripada pelbagai etnik, keagamaan dan aliran bidang. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa buku teks KOMSAS tidak mencerminkan realiti
masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Guru-guru bahasa jarang
menerapkan elemen perpaduan kaum sama ada di dalam mahupun luar kelas,
manakala para pelajar tidak berminat dalam pembelajaran KOMSAS yang
didapati berpusatkan orang Melayu. Selain itu, mereka juga jarang bergaul
dengan sahabat kaum lain. Oleh itu, Biro Buku Teks, guru-guru dan pelajarpelajar
harus mengamalkan sikap positif dan komitmen yang tinggi untuk
melahirkan bangsa Malaysia yang bersatu padu. |
format |
Article |
author |
Chew, Fong Peng |
spellingShingle |
Chew, Fong Peng Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4: pelaksanaan dan kesannya |
author_facet |
Chew, Fong Peng |
author_sort |
Chew, Fong Peng |
title |
Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4:
pelaksanaan dan kesannya |
title_short |
Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4:
pelaksanaan dan kesannya |
title_full |
Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4:
pelaksanaan dan kesannya |
title_fullStr |
Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4:
pelaksanaan dan kesannya |
title_full_unstemmed |
Pendidikan sastera perpaduan menerusi KOMSAS Tingkatan 4:
pelaksanaan dan kesannya |
title_sort |
pendidikan sastera perpaduan menerusi komsas tingkatan 4:
pelaksanaan dan kesannya |
publisher |
penerbit ukm |
publishDate |
2009 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/4250/ http://journalarticle.ukm.my/4250/ http://journalarticle.ukm.my/4250/1/sastera_perpaduan.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:41:00Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:41:00Z |
_version_ |
1777405589577531392 |