Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah

Kajian ini bertujuan untuk menetukan kebolehpercayaan pemeriksaan secara holistik karangan Bahasa Melayu dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian dibuat bertujuan untuk melihat apakah terdapat perbezaan yang bererti dalam pemeriksaan holistik karangan Bahasa Melayu berdasarkan skor a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noor Izam Mohd Taib, Zamri Mahamod, A Rahman Haron, Rozaiman Makmun
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4640/
http://journalarticle.ukm.my/4640/
http://journalarticle.ukm.my/4640/1/43-64%2520Noor%2520Izam%2520et%2520al.pdf
id ukm-4640
recordtype eprints
spelling ukm-46402016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4640/ Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah Noor Izam Mohd Taib, Zamri Mahamod, A Rahman Haron, Rozaiman Makmun, Kajian ini bertujuan untuk menetukan kebolehpercayaan pemeriksaan secara holistik karangan Bahasa Melayu dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian dibuat bertujuan untuk melihat apakah terdapat perbezaan yang bererti dalam pemeriksaan holistik karangan Bahasa Melayu berdasarkan skor antara jantina dan pengalaman. Seramai lapan orang guru Bahasa Melayu dari Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Kuala Lumpur berdasarkan jantina dan pengalaman dalam memeriksa Kertas Karangan Bahasa Melayu UPSR dipilih sebagai sampel kajian. Sebanyak tiga skrip karangan daripada pelbagai format iaitu Karangan Catatan, Karangan Cerita dan Karangan Fakta daripada lapan orang murid Tahun 6 dari Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Kuala Lumpur digunakan sebagai intrumen kajian. Dokumen dianalisis secara pendekatan induktif dan kemudian mengorganisasikan data. Hasil kajian menunjukkan guru lelaki mempunyai tahap kebolehpercayaan sangat tekal berbanding guru perempuan. Kajian juga menunjukkan guru berpengalaman mempunyai tahap kebolehpercayaan sangat tekal berbanding guru kurang berpengalaman. Kesimpulannya, terdapat perbezaan yang bererti dalam pemeriksaan holistik karangan bahasa melayu dalam kalangan guru Bahasa Melayu berdasarkan jantina dan pengalaman memeriksa. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4640/1/43-64%2520Noor%2520Izam%2520et%2520al.pdf Noor Izam Mohd Taib, and Zamri Mahamod, and A Rahman Haron, and Rozaiman Makmun, (2012) Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 43-64. ISSN ISSN: 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk menetukan kebolehpercayaan pemeriksaan secara holistik karangan Bahasa Melayu dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Kajian dibuat bertujuan untuk melihat apakah terdapat perbezaan yang bererti dalam pemeriksaan holistik karangan Bahasa Melayu berdasarkan skor antara jantina dan pengalaman. Seramai lapan orang guru Bahasa Melayu dari Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Kuala Lumpur berdasarkan jantina dan pengalaman dalam memeriksa Kertas Karangan Bahasa Melayu UPSR dipilih sebagai sampel kajian. Sebanyak tiga skrip karangan daripada pelbagai format iaitu Karangan Catatan, Karangan Cerita dan Karangan Fakta daripada lapan orang murid Tahun 6 dari Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Kuala Lumpur digunakan sebagai intrumen kajian. Dokumen dianalisis secara pendekatan induktif dan kemudian mengorganisasikan data. Hasil kajian menunjukkan guru lelaki mempunyai tahap kebolehpercayaan sangat tekal berbanding guru perempuan. Kajian juga menunjukkan guru berpengalaman mempunyai tahap kebolehpercayaan sangat tekal berbanding guru kurang berpengalaman. Kesimpulannya, terdapat perbezaan yang bererti dalam pemeriksaan holistik karangan bahasa melayu dalam kalangan guru Bahasa Melayu berdasarkan jantina dan pengalaman memeriksa.
format Article
author Noor Izam Mohd Taib,
Zamri Mahamod,
A Rahman Haron,
Rozaiman Makmun,
spellingShingle Noor Izam Mohd Taib,
Zamri Mahamod,
A Rahman Haron,
Rozaiman Makmun,
Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah
author_facet Noor Izam Mohd Taib,
Zamri Mahamod,
A Rahman Haron,
Rozaiman Makmun,
author_sort Noor Izam Mohd Taib,
title Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_short Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_full Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_fullStr Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_full_unstemmed Kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_sort kebolehpercayaan pemeriksaan karangan secara holistik berdasarkan jantina dan pengalaman dalam kalangan guru bahasa melayu sekolah rendah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/4640/
http://journalarticle.ukm.my/4640/
http://journalarticle.ukm.my/4640/1/43-64%2520Noor%2520Izam%2520et%2520al.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
last_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
_version_ 1777405658419691520