Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis

Kecekapan menulis semasa belajar adalah penting kepada setiap murid kerana kegagalannya boleh membawa kesan negatif kepada keyakinan diri dan pencapaian akademik. Kecekapan menulis merupakan satu halangan kepada pencapaian akademik di sekolah khususnya dalam Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lim, Chen Yin, Mohd. Hanafi Mohd. Yasin, Mohd.Mokhtar Tahar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4641/
http://journalarticle.ukm.my/4641/
http://journalarticle.ukm.my/4641/1/65-77%2520Lim%2520CY%2520et%2520al.pdf
id ukm-4641
recordtype eprints
spelling ukm-46412016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4641/ Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis Lim, Chen Yin Mohd. Hanafi Mohd. Yasin, Mohd.Mokhtar Tahar, Kecekapan menulis semasa belajar adalah penting kepada setiap murid kerana kegagalannya boleh membawa kesan negatif kepada keyakinan diri dan pencapaian akademik. Kecekapan menulis merupakan satu halangan kepada pencapaian akademik di sekolah khususnya dalam Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran (PPKIBP). Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran (KKBP) di Malaysia dalam PPKIBP adalah Sindrom Down, Autisme Ringan, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Terencat Akal Minimum, dan Bermasalah Pembelajaran Spesifik (contoh: Disleksia). Kajian tinjauan ini dijalankan untuk mengetengahkan jenis-jenis genggaman pensel dalam kalangan KKBP, jenis-jenis peringkat genggaman pensel murid-murid bermasalah pembelajaran di peringkat sekolah rendah. Kajian ini juga ingin menentukan perbezaan genggaman pensel mengikut kategori KKBP. Kajian ini melibatkan pengambilan gambar genggaman pensel semasa menulis oleh 225 orang responden dari tujuh buah sekolah rendah yang mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran di daerah Klang, Selangor. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 36 orang responden di sebuah sekolah. Dapatan kajian menunjukkan kategori murid Bermasalah Pembelajaran Spesifik mencatatkan peratusan tertinggi bagi ketiga-tiga jenis peringkat genggaman pensel iaitu 8.4 peratus (19 orang murid) bagi peringkat matang, 51.6 peratus (116 orang murid) bagi peringkat tidak matang dan 1.8 peratus (4 orang murid) bagi peringkat lain-lain. Diharapkan hasil kajian ini dapat memberi pengetahuan kepada pendidik untuk lebih berfokus kepada cara menggenggam pensel semasa menulis dan ahli terapi cara kerja untuk merancang program intervensi yang lebih berkesan serta memberi maklum balas kepada perancang kurikulum pendidikan tentang penggubalan kurikulum yang lebih berkesan untuk KKBP. Penggunaan alat adaptif pensel boleh meningkatkan keupayaan menggenggam pensel kearah genggaman pensel peringkat matang. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4641/1/65-77%2520Lim%2520CY%2520et%2520al.pdf Lim, Chen Yin and Mohd. Hanafi Mohd. Yasin, and Mohd.Mokhtar Tahar, (2012) Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 65-77. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kecekapan menulis semasa belajar adalah penting kepada setiap murid kerana kegagalannya boleh membawa kesan negatif kepada keyakinan diri dan pencapaian akademik. Kecekapan menulis merupakan satu halangan kepada pencapaian akademik di sekolah khususnya dalam Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran (PPKIBP). Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran (KKBP) di Malaysia dalam PPKIBP adalah Sindrom Down, Autisme Ringan, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Terencat Akal Minimum, dan Bermasalah Pembelajaran Spesifik (contoh: Disleksia). Kajian tinjauan ini dijalankan untuk mengetengahkan jenis-jenis genggaman pensel dalam kalangan KKBP, jenis-jenis peringkat genggaman pensel murid-murid bermasalah pembelajaran di peringkat sekolah rendah. Kajian ini juga ingin menentukan perbezaan genggaman pensel mengikut kategori KKBP. Kajian ini melibatkan pengambilan gambar genggaman pensel semasa menulis oleh 225 orang responden dari tujuh buah sekolah rendah yang mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran di daerah Klang, Selangor. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 36 orang responden di sebuah sekolah. Dapatan kajian menunjukkan kategori murid Bermasalah Pembelajaran Spesifik mencatatkan peratusan tertinggi bagi ketiga-tiga jenis peringkat genggaman pensel iaitu 8.4 peratus (19 orang murid) bagi peringkat matang, 51.6 peratus (116 orang murid) bagi peringkat tidak matang dan 1.8 peratus (4 orang murid) bagi peringkat lain-lain. Diharapkan hasil kajian ini dapat memberi pengetahuan kepada pendidik untuk lebih berfokus kepada cara menggenggam pensel semasa menulis dan ahli terapi cara kerja untuk merancang program intervensi yang lebih berkesan serta memberi maklum balas kepada perancang kurikulum pendidikan tentang penggubalan kurikulum yang lebih berkesan untuk KKBP. Penggunaan alat adaptif pensel boleh meningkatkan keupayaan menggenggam pensel kearah genggaman pensel peringkat matang.
format Article
author Lim, Chen Yin
Mohd. Hanafi Mohd. Yasin,
Mohd.Mokhtar Tahar,
spellingShingle Lim, Chen Yin
Mohd. Hanafi Mohd. Yasin,
Mohd.Mokhtar Tahar,
Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
author_facet Lim, Chen Yin
Mohd. Hanafi Mohd. Yasin,
Mohd.Mokhtar Tahar,
author_sort Lim, Chen Yin
title Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
title_short Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
title_full Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
title_fullStr Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
title_full_unstemmed Genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
title_sort genggaman pensel kanak-kanak bermasalah pembelajaran dalam meningkatkan kemahiran menulis
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/4641/
http://journalarticle.ukm.my/4641/
http://journalarticle.ukm.my/4641/1/65-77%2520Lim%2520CY%2520et%2520al.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
last_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
_version_ 1777405658585366528