Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam

Kajian ini bertujuan untuk meneliti pelaksanaan kaedah fonik pada peringkat prasekolah di Brunei Darussalam. Penelitian tertumpu kepada proses yang berlaku semasa pengajaran menggunakan kaedah fonik di dalam kelas. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini melibatkan tiga orang guru dan 69 o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahya Othman, Aisah Md.Daud, Azmey Othman, DK.Siti Ardiah PG.Mohiddin, Maszuraimah Muizz Sulaiman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4643/
http://journalarticle.ukm.my/4643/
http://journalarticle.ukm.my/4643/1/93-109%2520Yahya%2520et%2520al.pdf
id ukm-4643
recordtype eprints
spelling ukm-46432016-12-14T06:36:35Z http://journalarticle.ukm.my/4643/ Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam Yahya Othman, Aisah Md.Daud, Azmey Othman, DK.Siti Ardiah PG.Mohiddin, Maszuraimah Muizz Sulaiman, Kajian ini bertujuan untuk meneliti pelaksanaan kaedah fonik pada peringkat prasekolah di Brunei Darussalam. Penelitian tertumpu kepada proses yang berlaku semasa pengajaran menggunakan kaedah fonik di dalam kelas. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini melibatkan tiga orang guru dan 69 orang murid sebagai responden kajian. Kajian dijalankan menggunakan kaedah pemerhatian terhadap pengajaran tiga orang guru dan respons yang diberikan oleh murid-murid di dalam tiga buah kelas prasekolah di kawasan Brunei Muara. Tiga jenis alat kajian digunakan untuk tujuan pengumpulan data iaitu analisis dokumen, borang pemerhatian dan temu bual. Data yang diperoleh dianalisis dan dihuraikan secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mengaplikasikan kaedah fonik dalam pengajaran membaca. Responden juga mampu mengajarkan membaca menggunakan kaedah fonik seperti yang dikehendaki oleh Kementerian Pendidikan Brunei. Kaedah fonik ini juga didapati memberikan kesan positif terhadap prestasi pembelajaran murid terutamanya dari segi mempercepatkan penguasaan kemahiran membaca. Selain itu, murid didapati lebih bermotivasi dan berminat untuk membaca pelbagai jenis bahan bacaan. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4643/1/93-109%2520Yahya%2520et%2520al.pdf Yahya Othman, and Aisah Md.Daud, and Azmey Othman, and DK.Siti Ardiah PG.Mohiddin, and Maszuraimah Muizz Sulaiman, (2012) Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 93-109. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk meneliti pelaksanaan kaedah fonik pada peringkat prasekolah di Brunei Darussalam. Penelitian tertumpu kepada proses yang berlaku semasa pengajaran menggunakan kaedah fonik di dalam kelas. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini melibatkan tiga orang guru dan 69 orang murid sebagai responden kajian. Kajian dijalankan menggunakan kaedah pemerhatian terhadap pengajaran tiga orang guru dan respons yang diberikan oleh murid-murid di dalam tiga buah kelas prasekolah di kawasan Brunei Muara. Tiga jenis alat kajian digunakan untuk tujuan pengumpulan data iaitu analisis dokumen, borang pemerhatian dan temu bual. Data yang diperoleh dianalisis dan dihuraikan secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru mengaplikasikan kaedah fonik dalam pengajaran membaca. Responden juga mampu mengajarkan membaca menggunakan kaedah fonik seperti yang dikehendaki oleh Kementerian Pendidikan Brunei. Kaedah fonik ini juga didapati memberikan kesan positif terhadap prestasi pembelajaran murid terutamanya dari segi mempercepatkan penguasaan kemahiran membaca. Selain itu, murid didapati lebih bermotivasi dan berminat untuk membaca pelbagai jenis bahan bacaan.
format Article
author Yahya Othman,
Aisah Md.Daud,
Azmey Othman,
DK.Siti Ardiah PG.Mohiddin,
Maszuraimah Muizz Sulaiman,
spellingShingle Yahya Othman,
Aisah Md.Daud,
Azmey Othman,
DK.Siti Ardiah PG.Mohiddin,
Maszuraimah Muizz Sulaiman,
Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam
author_facet Yahya Othman,
Aisah Md.Daud,
Azmey Othman,
DK.Siti Ardiah PG.Mohiddin,
Maszuraimah Muizz Sulaiman,
author_sort Yahya Othman,
title Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam
title_short Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam
title_full Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam
title_fullStr Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam
title_full_unstemmed Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam
title_sort pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di brunei darussalam
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/4643/
http://journalarticle.ukm.my/4643/
http://journalarticle.ukm.my/4643/1/93-109%2520Yahya%2520et%2520al.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
last_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
_version_ 1777405658874773504