Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap stres dan hubungannya dengan pencapaian akademik mahasiswa jurusan pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia. Seramai 2019 mahasiswa terlibat sebagai responden kajian ini (n lelaki=78; n perempuan=141).responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hanina Halimatusaadiah Hamsan, Tan , Poh Mae, Jumali Hj Selamat
Format: Article
Published: Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4828/
http://journalarticle.ukm.my/4828/
id ukm-4828
recordtype eprints
spelling ukm-48282012-05-25T03:52:41Z http://journalarticle.ukm.my/4828/ Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia. Hanina Halimatusaadiah Hamsan, Tan , Poh Mae Jumali Hj Selamat, Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap stres dan hubungannya dengan pencapaian akademik mahasiswa jurusan pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia. Seramai 2019 mahasiswa terlibat sebagai responden kajian ini (n lelaki=78; n perempuan=141).responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu program dwi major(n=120) dan stu major(n=99).Tahap stres responden diukur menggunakan alat pengukuran yang diguna terima daripada the student-life stres inventory-SSI. Terdapat sebanyak lima kategori stres yang dikaji,iaitu;kekecewaan,tekanan,perubahan, emosi dan tingkahlaku. Tahap pencapaian pelajar dianalisa berdasarkan pencapaian timbunan mata terkumpul (PNGK) pada semesterterkini.Hasil analisis menunjjukan bahawa responden mempunyai tahap stres yang sederhana (M=2.24;SD=0.540)dan pencapaian akademik sikekitar PNGK 3.49 dengan separuh daripada responden berada pada tahap PNGK 3.01 hingga3.50. Secara umumnya tahap stres tidak mempunyai huungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar. Walaubagaimana pun analisis berdasarkan kategori stres menunjukkan pencapaian akademik pelajar mempunyai hubungan yang signifikan (p<0.05)dengan tahap kekecewaan (r=-0.176),tekanan(r=-0.149)dan emosi (r0.166). Tahap stres berbeza mengikut jantina (t=17.731;p=0.05) dan jenis program yang diambil(t=1.251;p=0.05). Selain itu, analisis kolerasi menunjukkan bahawa pelajar yang stres merupakan pelajar yang mengambil jumlah kursus (r=0.239;p=0.01)dan jumlah kredit lebih(r=0.255; p=0.01). secara keseluruhannya didapati pelajar yang mempunyai pencapaian akademik yang tinggi adalah mereka yang mempunyai tahap stres yang rendah, dan sebaliknya.Antara program intervensi dan prevensiyang boleh dilaksanakan oleh pihak universiti termasuklah latihan dan kursus berkaitan peningkatan tahap kecekapan pengurusan emosi dalam menghadapi kehidupan sebagai mahasiswa diuniversiti. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2010-06 Article PeerReviewed Hanina Halimatusaadiah Hamsan, and Tan , Poh Mae and Jumali Hj Selamat, (2010) Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar (13). pp. 57-72. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap stres dan hubungannya dengan pencapaian akademik mahasiswa jurusan pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia. Seramai 2019 mahasiswa terlibat sebagai responden kajian ini (n lelaki=78; n perempuan=141).responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu program dwi major(n=120) dan stu major(n=99).Tahap stres responden diukur menggunakan alat pengukuran yang diguna terima daripada the student-life stres inventory-SSI. Terdapat sebanyak lima kategori stres yang dikaji,iaitu;kekecewaan,tekanan,perubahan, emosi dan tingkahlaku. Tahap pencapaian pelajar dianalisa berdasarkan pencapaian timbunan mata terkumpul (PNGK) pada semesterterkini.Hasil analisis menunjjukan bahawa responden mempunyai tahap stres yang sederhana (M=2.24;SD=0.540)dan pencapaian akademik sikekitar PNGK 3.49 dengan separuh daripada responden berada pada tahap PNGK 3.01 hingga3.50. Secara umumnya tahap stres tidak mempunyai huungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar. Walaubagaimana pun analisis berdasarkan kategori stres menunjukkan pencapaian akademik pelajar mempunyai hubungan yang signifikan (p<0.05)dengan tahap kekecewaan (r=-0.176),tekanan(r=-0.149)dan emosi (r0.166). Tahap stres berbeza mengikut jantina (t=17.731;p=0.05) dan jenis program yang diambil(t=1.251;p=0.05). Selain itu, analisis kolerasi menunjukkan bahawa pelajar yang stres merupakan pelajar yang mengambil jumlah kursus (r=0.239;p=0.01)dan jumlah kredit lebih(r=0.255; p=0.01). secara keseluruhannya didapati pelajar yang mempunyai pencapaian akademik yang tinggi adalah mereka yang mempunyai tahap stres yang rendah, dan sebaliknya.Antara program intervensi dan prevensiyang boleh dilaksanakan oleh pihak universiti termasuklah latihan dan kursus berkaitan peningkatan tahap kecekapan pengurusan emosi dalam menghadapi kehidupan sebagai mahasiswa diuniversiti.
format Article
author Hanina Halimatusaadiah Hamsan,
Tan , Poh Mae
Jumali Hj Selamat,
spellingShingle Hanina Halimatusaadiah Hamsan,
Tan , Poh Mae
Jumali Hj Selamat,
Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.
author_facet Hanina Halimatusaadiah Hamsan,
Tan , Poh Mae
Jumali Hj Selamat,
author_sort Hanina Halimatusaadiah Hamsan,
title Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.
title_short Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.
title_full Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.
title_fullStr Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.
title_full_unstemmed Stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di Universiti Putra Malaysia.
title_sort stres dan pencapaian akademik mahasiswa pembangunan manusia di universiti putra malaysia.
publisher Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/4828/
http://journalarticle.ukm.my/4828/
first_indexed 2023-09-18T19:42:36Z
last_indexed 2023-09-18T19:42:36Z
_version_ 1777405690262847488