Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
Baumrind (1966, 1967, 1991) secara konsisten menyifatkan prestasi tinggi akademik anak-anak berkorelasi positif dan signifikan dengan praktik gaya keibubapaan autoritatif berbanding permisif dan autoritarian. Artikel ini bertujuan menguji sejauhmana model Baumrind dapat diterima sebagai model asuhan...
| Main Authors: | Nik Hairi Omar, Azmi Abdul Manaf, Ahmad Shazili Ayob |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
| Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5015/ http://journalarticle.ukm.my/5015/ http://journalarticle.ukm.my/5015/1/hairi012.pdf |
Similar Items
-
Hubungan gaya keibubapaan dengan tingkah laku delinkuen pelajar sekolah menengah
by: Mohamed Rosly bin Darasid
Published: (2011) -
Amalan gaya keibubapaan keluarga mithali
by: Rosma Aisyah Abd. Malek
Published: (2019) -
Jurang pencapaian akademik mengikut gender dan jenis sekolah di Sekolah Menengah Agama Negeri
by: Nurciana Nasaruddin ,, et al.
Published: (2010) -
HUBUNGAN GAYA ASUHAN IBU BAPA TERHADAP GEJALA PONTENG SEKOLAH DI KALANGAN PELAJAR MENENGAH ATAS, SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN PADANG TEMU, MELAKA
by: IZUDDIN BIN AYUB
Published: (2024) -
Profil pemprosesan kognitif pelajar pintar cerdas akademik
di sekolah menengah
by: Rosadah Abd Majid,, et al.
Published: (2005)