Pembentukan jati diri kanak-kanak melalui bahan bacaan Bahasa Malaysia
Artikel ini membincangkan tentang pembentukan jati diri kanak-kanak melalui bahan bacaan Bahasa Malaysia. Berdasarkan beberapa kajian lepas, ibu-bapa, rakan sebaya dan media massa seperti televisyen dan internet seringkali dikaitkan dengan pembentukan jati diri. Namun begitu, pengkaji mendapati b...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Institut Islam Hadhari Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5331/ http://journalarticle.ukm.my/5331/ http://journalarticle.ukm.my/5331/1/makalah-v4n1-n4.pdf |
Summary: | Artikel ini membincangkan tentang pembentukan jati diri kanak-kanak melalui
bahan bacaan Bahasa Malaysia. Berdasarkan beberapa kajian lepas, ibu-bapa,
rakan sebaya dan media massa seperti televisyen dan internet seringkali dikaitkan
dengan pembentukan jati diri. Namun begitu, pengkaji mendapati bahawa bahan
bacaan juga berperanan dalam membentuk jati diri kanak-kanak. Ini kerana,
terdapat juga unsur nilai murni dalam bahan bacaan terutamanya bahan
bacaan Bahasa Malaysia yang mampu membentuk jati diri kanak-kanak. Oleh
itu, kajian ini tertumpu pada kesan bahan bacaan Bahasa Malaysia terhadap
jati diri kanak-kanak. Kaedah penyelidikan yang digunakan dalam kajian ini
adalah gabungan metode kepustakaan dan lapangan. Instrumen kajian yang
digunakan meliputi temu bual, pemerhatian dan analisis kandungan. Hasil
kajian mendapati bahawa bahan bacaan Bahasa Malaysia memberi kesan
positif terhadap pembentukan jati diri kanak-kanak. |
---|