Pengurusan badan bukan kerajaan (NGO) perfileman: gaya komunikasi kepimpinan dan kesannya kepada ahli organisasi.

Penulisan ini bertujuan membincangkan gaya komunikasi kepimpinan dalam kalangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) perfileman di Malaysia dan kesannya terhadap ahli. Lima persatuan perfileman aktif memperjuangkan aspirasi industri perfileman Malaysia iaitu persatuan seniman Malaysia (SENIMAN),...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ab Samad Kechot, Daeng Haliza Daeng Jamal
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5455/
http://journalarticle.ukm.my/5455/
http://journalarticle.ukm.my/5455/1/890-1691-1-SM.pdf
Description
Summary:Penulisan ini bertujuan membincangkan gaya komunikasi kepimpinan dalam kalangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) perfileman di Malaysia dan kesannya terhadap ahli. Lima persatuan perfileman aktif memperjuangkan aspirasi industri perfileman Malaysia iaitu persatuan seniman Malaysia (SENIMAN),persatuan penerbit filem Malaysia(PFM),persatuan pekerja-pekerja filem Malaysia, persatuan penulis filem Malaysia (SWAM),dan persatuan sutradara Malaysia (FDAM) digunakan sebagai subjek kajian.Kajian lapangan lapangan membabitkan temu bual, pemerhatian dan soal selidik dijadikan sebagai pendekatan kajian.Kesemua pemimpin tertinggi NGO terbabit di temu bual untuk mendapatkan maklumat. Pemerhatian langsung juga dibuat bagi menambah maklumat.Soal selidik juga di edarkan kepada ahli untuk mendapat respon langsung terhadap kajian yang dilakukan. Gaya komunikasi yang diasaskan oleh Norton (1983) dijadikan panduan dalam meneroka gaya komunikasi pemimpin NGO perfileman terbabit dan kesannya keatas ahli organisasi tersebut. Dapatan Kajian mendapati pemimpin NGO perfileman cenderung mengamalkan gaya komunikasi berbentuk memberi perhatian dan terbuka. Gaya komunikasi ini di pebgaruhi oleh kepelbagaian latar ahli dan situasi tertentu.