Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum
Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa cina sebagai bahasa kedua di Institusi pengajian tinggi awam Malaysia adalah kaum Melayu,di ikuti oleh kaum india dan bumiputra lain(Lau,Ng & lee, 2011) Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainanetnik jarang berinteraksi kaedah-kaedah pengajaran dan...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5552/ http://journalarticle.ukm.my/5552/ http://journalarticle.ukm.my/5552/1/Vol_12_3_%28979-997%29.pdf |
id |
ukm-5552 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-55522012-10-02T00:11:41Z http://journalarticle.ukm.my/5552/ Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum Lau , Su Kia Ang , Lay Hoon Soon , Chiow Thai Law , Seng Boon Wong , Ngan Ling Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa cina sebagai bahasa kedua di Institusi pengajian tinggi awam Malaysia adalah kaum Melayu,di ikuti oleh kaum india dan bumiputra lain(Lau,Ng & lee, 2011) Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainanetnik jarang berinteraksi kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran bahasa cina sebagai bahasa keduayang membolehkan interaksi antara pelajar-pelajar yang berlainan etnik di universiti awam tempatan. Soal selidik di edarkan kepada pelajar-pelajar bukan cina yang mempelajari bahasa cina di lima Universiti Awam Malaysia. Tujuannya adalah yntuk mengenal pasti cara-cara pembelajaran yang membolehkan mereka berinteraksi dengan pelajar-pelajar etnik lain dalam proses mempelajari bahasa cina. Selai itu ,10 orang pensyarah dan guru bahasa cina di Institusi Pengajian tinggi Awam juga di temubual untuk mengenal pasti cara pengajaran dan penilaian yang di gunakan untuk menggalakan interaksi antara pelajar-pelajar berlainan etnik. Maklum balas responden dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif.Didapati bahawa kaedah penilaian kursus seperti meminta pelajar bukan cina merakamkanperbualan mereka dengan pelajar Cina serta kaedah ujian lisan yang melibatkan pelajar yang berlainan etnik kerap di gunakan untuk mewujudkan interaksi. Selain itu aktiviti main peranan. permainan bahasa, tugasan kumpulan sistem pembimbing- dibimbing dan juga aktiviti-aktiviti di luar kelas juga membolehkan pelbagai etnik berinteraksi antara satu sama lain. Penerbit UKM 2012-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5552/1/Vol_12_3_%28979-997%29.pdf Lau , Su Kia and Ang , Lay Hoon and Soon , Chiow Thai and Law , Seng Boon and Wong , Ngan Ling (2012) Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum. GEMA: Online Journal of Language Studies, 12 (3). pp. 979-997. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemacurrentissues.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa cina sebagai bahasa kedua di Institusi pengajian tinggi awam Malaysia adalah kaum Melayu,di ikuti oleh kaum india dan bumiputra lain(Lau,Ng & lee, 2011) Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainanetnik jarang berinteraksi kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran bahasa cina sebagai bahasa keduayang membolehkan interaksi antara pelajar-pelajar yang berlainan etnik di universiti awam tempatan. Soal selidik di edarkan kepada pelajar-pelajar bukan cina yang mempelajari bahasa cina di lima Universiti Awam Malaysia. Tujuannya adalah yntuk mengenal pasti cara-cara pembelajaran yang membolehkan mereka berinteraksi dengan pelajar-pelajar etnik lain dalam proses mempelajari bahasa cina. Selai itu ,10 orang pensyarah dan guru bahasa cina di Institusi Pengajian tinggi Awam juga di temubual untuk mengenal pasti cara pengajaran dan penilaian yang di gunakan untuk menggalakan interaksi antara pelajar-pelajar berlainan etnik. Maklum balas responden dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif.Didapati bahawa kaedah penilaian kursus seperti meminta pelajar bukan cina merakamkanperbualan mereka dengan pelajar Cina serta kaedah ujian lisan yang melibatkan pelajar yang berlainan etnik kerap di gunakan untuk mewujudkan interaksi. Selain itu aktiviti main peranan. permainan bahasa, tugasan kumpulan sistem pembimbing- dibimbing dan juga aktiviti-aktiviti di luar kelas juga membolehkan pelbagai etnik berinteraksi antara satu sama lain. |
format |
Article |
author |
Lau , Su Kia Ang , Lay Hoon Soon , Chiow Thai Law , Seng Boon Wong , Ngan Ling |
spellingShingle |
Lau , Su Kia Ang , Lay Hoon Soon , Chiow Thai Law , Seng Boon Wong , Ngan Ling Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
author_facet |
Lau , Su Kia Ang , Lay Hoon Soon , Chiow Thai Law , Seng Boon Wong , Ngan Ling |
author_sort |
Lau , Su Kia |
title |
Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
title_short |
Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
title_full |
Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
title_fullStr |
Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
title_full_unstemmed |
Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
title_sort |
pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5552/ http://journalarticle.ukm.my/5552/ http://journalarticle.ukm.my/5552/1/Vol_12_3_%28979-997%29.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:44:26Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:44:26Z |
_version_ |
1777405805830602752 |