Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
Makalah ini meninjau faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas bacaan bahasa Melayu dalam kalangan murid yang wujud pada peringkat tahun 1.Data dikutip daripada penyelidikan dilakukan secara pemerhatian terkawal melibatkan murid-murid, ibu bapa dan guru-guru mereka.Kajian ini membuktikan bahawa pe...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5629/ http://journalarticle.ukm.my/5629/ |
id |
ukm-5629 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-56292012-10-30T14:39:35Z http://journalarticle.ukm.my/5629/ Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. Muhammad Saiful Haq Hussin, Makalah ini meninjau faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas bacaan bahasa Melayu dalam kalangan murid yang wujud pada peringkat tahun 1.Data dikutip daripada penyelidikan dilakukan secara pemerhatian terkawal melibatkan murid-murid, ibu bapa dan guru-guru mereka.Kajian ini membuktikan bahawa pembelajaran asas membaca yang diberikan melalui penggunaan bahasa asas membaca yang terancang dan bersistematik akan memberikan hasil yang lebih cepat dalam menghasilkan modal insan yang berkualiti. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2012 Article PeerReviewed Muhammad Saiful Haq Hussin, (2012) Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. Jurnal Melayu (9). pp. 113-127. ISSN 1675-7513 http://www.ukm.my/e-melayu/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
description |
Makalah ini meninjau faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas bacaan bahasa Melayu dalam kalangan murid yang wujud pada peringkat tahun 1.Data dikutip daripada penyelidikan dilakukan secara pemerhatian terkawal melibatkan murid-murid, ibu bapa dan guru-guru mereka.Kajian ini membuktikan bahawa pembelajaran asas membaca yang diberikan melalui penggunaan bahasa asas membaca yang terancang dan bersistematik akan memberikan hasil yang lebih cepat dalam menghasilkan modal insan yang berkualiti. |
format |
Article |
author |
Muhammad Saiful Haq Hussin, |
spellingShingle |
Muhammad Saiful Haq Hussin, Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
author_facet |
Muhammad Saiful Haq Hussin, |
author_sort |
Muhammad Saiful Haq Hussin, |
title |
Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
title_short |
Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
title_full |
Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
title_fullStr |
Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
title_full_unstemmed |
Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
title_sort |
faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5629/ http://journalarticle.ukm.my/5629/ |
first_indexed |
2023-09-18T19:44:40Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:44:40Z |
_version_ |
1777405820005253120 |