Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.

Makalah ini meninjau faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas bacaan bahasa Melayu dalam kalangan murid yang wujud pada peringkat tahun 1.Data dikutip daripada penyelidikan dilakukan secara pemerhatian terkawal melibatkan murid-murid, ibu bapa dan guru-guru mereka.Kajian ini membuktikan bahawa pe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Saiful Haq Hussin
Format: Article
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5629/
http://journalarticle.ukm.my/5629/
id ukm-5629
recordtype eprints
spelling ukm-56292012-10-30T14:39:35Z http://journalarticle.ukm.my/5629/ Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. Muhammad Saiful Haq Hussin, Makalah ini meninjau faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas bacaan bahasa Melayu dalam kalangan murid yang wujud pada peringkat tahun 1.Data dikutip daripada penyelidikan dilakukan secara pemerhatian terkawal melibatkan murid-murid, ibu bapa dan guru-guru mereka.Kajian ini membuktikan bahawa pembelajaran asas membaca yang diberikan melalui penggunaan bahasa asas membaca yang terancang dan bersistematik akan memberikan hasil yang lebih cepat dalam menghasilkan modal insan yang berkualiti. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2012 Article PeerReviewed Muhammad Saiful Haq Hussin, (2012) Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti. Jurnal Melayu (9). pp. 113-127. ISSN 1675-7513 http://www.ukm.my/e-melayu/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Makalah ini meninjau faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas bacaan bahasa Melayu dalam kalangan murid yang wujud pada peringkat tahun 1.Data dikutip daripada penyelidikan dilakukan secara pemerhatian terkawal melibatkan murid-murid, ibu bapa dan guru-guru mereka.Kajian ini membuktikan bahawa pembelajaran asas membaca yang diberikan melalui penggunaan bahasa asas membaca yang terancang dan bersistematik akan memberikan hasil yang lebih cepat dalam menghasilkan modal insan yang berkualiti.
format Article
author Muhammad Saiful Haq Hussin,
spellingShingle Muhammad Saiful Haq Hussin,
Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
author_facet Muhammad Saiful Haq Hussin,
author_sort Muhammad Saiful Haq Hussin,
title Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
title_short Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
title_full Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
title_fullStr Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
title_full_unstemmed Faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
title_sort faktor ekstralinguistik sebagai pacuan asas membaca murid tahun 1 di sekolah kebangsaan; kearah melahirkan modal insan yang berkualiti.
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5629/
http://journalarticle.ukm.my/5629/
first_indexed 2023-09-18T19:44:40Z
last_indexed 2023-09-18T19:44:40Z
_version_ 1777405820005253120