Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark

Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rosniza Aznie Che Rose, Ahmad Mustaqim, M, Abd Rahim Md Nor, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, Mohd Azlan Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5659/
http://journalarticle.ukm.my/5659/
http://journalarticle.ukm.my/5659/1/15.geografia-okt%25202012-azni%2520et%2520al-langkawi-am.pdf
id ukm-5659
recordtype eprints
spelling ukm-56592016-12-14T06:39:06Z http://journalarticle.ukm.my/5659/ Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark Rosniza Aznie Che Rose, Ahmad Mustaqim, M Abd Rahim Md Nor, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, Mohd Azlan Abdullah, Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan tingkat kepuasan pelancong terhadap kemudahan perkhidmatan yang disediakan oleh agensi pelancongan Bumiputera di kawasan kajian. Lazimnya setiap perkhidmatan yang ditawarkan akan mempengaruhi keputusan pelancong untuk mengadakan lawatan ulangan atau sebaliknya. Kajian dilakukan di pintu masuk utama pulau ini iaitu di terminal jeti, lapangan terbang Langkawi dan sekitar pantai Chenang melalui set soal selidik disediakan kepada pelancong yang bekunjung ke Langkawi. Hasil kajian mendapati harga yang ditawarkan oleh agensi pelancong tidak menyenangkan pelancong yang menggunakan perkhidmatan ini terutama semasa musim perayaan atau cuti umum. Faktor-faktor penyelarasan harga dan pelbagai faktor lain perlu dibuat bagi memastikan bilangan pelancong lebih berpuas hati untuk menggunakan agensi pelancongan ini. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5659/1/15.geografia-okt%25202012-azni%2520et%2520al-langkawi-am.pdf Rosniza Aznie Che Rose, and Ahmad Mustaqim, M and Abd Rahim Md Nor, and Rosmiza Mohd Zainol, and Novel Lyndon, and Mohd Azlan Abdullah, (2012) Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 8 (7). pp. 147-154. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan tingkat kepuasan pelancong terhadap kemudahan perkhidmatan yang disediakan oleh agensi pelancongan Bumiputera di kawasan kajian. Lazimnya setiap perkhidmatan yang ditawarkan akan mempengaruhi keputusan pelancong untuk mengadakan lawatan ulangan atau sebaliknya. Kajian dilakukan di pintu masuk utama pulau ini iaitu di terminal jeti, lapangan terbang Langkawi dan sekitar pantai Chenang melalui set soal selidik disediakan kepada pelancong yang bekunjung ke Langkawi. Hasil kajian mendapati harga yang ditawarkan oleh agensi pelancong tidak menyenangkan pelancong yang menggunakan perkhidmatan ini terutama semasa musim perayaan atau cuti umum. Faktor-faktor penyelarasan harga dan pelbagai faktor lain perlu dibuat bagi memastikan bilangan pelancong lebih berpuas hati untuk menggunakan agensi pelancongan ini.
format Article
author Rosniza Aznie Che Rose,
Ahmad Mustaqim, M
Abd Rahim Md Nor,
Rosmiza Mohd Zainol,
Novel Lyndon,
Mohd Azlan Abdullah,
spellingShingle Rosniza Aznie Che Rose,
Ahmad Mustaqim, M
Abd Rahim Md Nor,
Rosmiza Mohd Zainol,
Novel Lyndon,
Mohd Azlan Abdullah,
Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
author_facet Rosniza Aznie Che Rose,
Ahmad Mustaqim, M
Abd Rahim Md Nor,
Rosmiza Mohd Zainol,
Novel Lyndon,
Mohd Azlan Abdullah,
author_sort Rosniza Aznie Che Rose,
title Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_short Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_full Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_fullStr Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_full_unstemmed Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_sort persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di langkawi geopark
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5659/
http://journalarticle.ukm.my/5659/
http://journalarticle.ukm.my/5659/1/15.geografia-okt%25202012-azni%2520et%2520al-langkawi-am.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:44:47Z
last_indexed 2023-09-18T19:44:47Z
_version_ 1777405827302293504