Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan

Budaya memainkan peranan yang penting dalam menentukan ideologi gender seseorang individu, terutama bagi mentakrifkan hak-hak, tanggungjawab serta tingkah laku yang sesuai untuk wanita dan lelaki. Budaya juga turut berpengaruh ke atas tahap penyertaan dan pencapaian akademik seseorang mengikut gen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Amriah Buang, Mohd. Helmi Abdul Rahim
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5661/
http://journalarticle.ukm.my/5661/
http://journalarticle.ukm.my/5661/1/17.geografia-okt%2520%25202012-novel-melayu-kat.pdf
id ukm-5661
recordtype eprints
spelling ukm-56612016-12-14T06:39:06Z http://journalarticle.ukm.my/5661/ Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Amriah Buang, Mohd. Helmi Abdul Rahim, Budaya memainkan peranan yang penting dalam menentukan ideologi gender seseorang individu, terutama bagi mentakrifkan hak-hak, tanggungjawab serta tingkah laku yang sesuai untuk wanita dan lelaki. Budaya juga turut berpengaruh ke atas tahap penyertaan dan pencapaian akademik seseorang mengikut gendernya. Objektif utama kajian ini adalah untuk menentukan pengaruh budaya dalam penyertaan dan pencapaian akademik lelaki dan wanita Bidayuh. Kajian ini menggunakan strategi penyelidikan fenomenologi kerana ia memberi tumpuan kepada pengalaman hidup seseorang. Oleh itu, dalam kajian ini perbezaan dalam pencapaian akademik lelaki dan wanita Bidayuh telah dibina dari pandangan dunia masyarakat Bidayuh itu sendiri dengan menggunakan bahasa mereka sendiri. Data telah dikumpul melalui temu bual mendalam dengan 50 orang responden. Analisis menunjukkan bahawa ibu-bapa dan masyarakat Bidayuh mempunyai pandangan yang stereotaip terhadap wanita, membezakan pemberian insentif dan galakan untuk belajar yang mengutamakan lelaki, menyebabkan pencapaian positif pendidikan kaum lelaki. Implikasinya, jika wanita Bidayuh berhadapan dengan dua peranan iaitu menjaga anakanak mereka dan mengambil bahagian dalam aktiviti yang produktif, keutamaan harus diberikan kepada peranan reproduktif keluarga dan bukannya dalam aktiviti ekonomi yang produktif. Bagi tujuan mencapai pembangunan yang berterusan dalam kalangan masyarakat Bidayuh, akses yang sama tanpa mengira gender kepada peluang pekerjaan dan pendapatan wajar diutamakan. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5661/1/17.geografia-okt%2520%25202012-novel-melayu-kat.pdf Novel Lyndon, and Sivapalan Selvadurai, and Mohd Fuad Mat Jali, and Amriah Buang, and Mohd. Helmi Abdul Rahim, (2012) Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 8 (7). pp. 163-172. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Budaya memainkan peranan yang penting dalam menentukan ideologi gender seseorang individu, terutama bagi mentakrifkan hak-hak, tanggungjawab serta tingkah laku yang sesuai untuk wanita dan lelaki. Budaya juga turut berpengaruh ke atas tahap penyertaan dan pencapaian akademik seseorang mengikut gendernya. Objektif utama kajian ini adalah untuk menentukan pengaruh budaya dalam penyertaan dan pencapaian akademik lelaki dan wanita Bidayuh. Kajian ini menggunakan strategi penyelidikan fenomenologi kerana ia memberi tumpuan kepada pengalaman hidup seseorang. Oleh itu, dalam kajian ini perbezaan dalam pencapaian akademik lelaki dan wanita Bidayuh telah dibina dari pandangan dunia masyarakat Bidayuh itu sendiri dengan menggunakan bahasa mereka sendiri. Data telah dikumpul melalui temu bual mendalam dengan 50 orang responden. Analisis menunjukkan bahawa ibu-bapa dan masyarakat Bidayuh mempunyai pandangan yang stereotaip terhadap wanita, membezakan pemberian insentif dan galakan untuk belajar yang mengutamakan lelaki, menyebabkan pencapaian positif pendidikan kaum lelaki. Implikasinya, jika wanita Bidayuh berhadapan dengan dua peranan iaitu menjaga anakanak mereka dan mengambil bahagian dalam aktiviti yang produktif, keutamaan harus diberikan kepada peranan reproduktif keluarga dan bukannya dalam aktiviti ekonomi yang produktif. Bagi tujuan mencapai pembangunan yang berterusan dalam kalangan masyarakat Bidayuh, akses yang sama tanpa mengira gender kepada peluang pekerjaan dan pendapatan wajar diutamakan.
format Article
author Novel Lyndon,
Sivapalan Selvadurai,
Mohd Fuad Mat Jali,
Amriah Buang,
Mohd. Helmi Abdul Rahim,
spellingShingle Novel Lyndon,
Sivapalan Selvadurai,
Mohd Fuad Mat Jali,
Amriah Buang,
Mohd. Helmi Abdul Rahim,
Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan
author_facet Novel Lyndon,
Sivapalan Selvadurai,
Mohd Fuad Mat Jali,
Amriah Buang,
Mohd. Helmi Abdul Rahim,
author_sort Novel Lyndon,
title Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan
title_short Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan
title_full Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan
title_fullStr Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan
title_full_unstemmed Peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan
title_sort peranan budaya terhadap penyertaan lelaki dan wanita bidayuh dalam pendidikan
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5661/
http://journalarticle.ukm.my/5661/
http://journalarticle.ukm.my/5661/1/17.geografia-okt%2520%25202012-novel-melayu-kat.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:44:47Z
last_indexed 2023-09-18T19:44:47Z
_version_ 1777405827613720576