Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
Kajian-kajian lepas secara jelas menunjukkan wujudnya perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, objektif utama kajian ini ialah untuk meneliti faktor-faktor yang mewujudkan perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di Daerah Serian,...
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5743/ http://journalarticle.ukm.my/5743/ http://journalarticle.ukm.my/5743/1/18c.geografia-nov%25202012-si-Novel%2520bidayuh-edam1.pdf |
id |
ukm-5743 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-57432016-12-14T06:39:23Z http://journalarticle.ukm.my/5743/ Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Rosniza Aznie Che Rose, Mohd. Nor Shahizan Ali, Mohd. Helmi Abdul Rahim, Kajian-kajian lepas secara jelas menunjukkan wujudnya perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, objektif utama kajian ini ialah untuk meneliti faktor-faktor yang mewujudkan perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di Daerah Serian, Sarawak. Faktor-faktor perbezaan ini dibina oleh pandangan dunia atau lebih tepat daripada pandangan dunia komuniti Bidayuh itu sendiri. Pandangan-pandangan ini telah dikumpul melalui temubual mendalam dengan 50 informan peserta program SPKR (Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat). Kajian ini menggunakan ontologi idealis dan epistemologi konstruksionis. Kajian ini bermula dengan mendapatkan pelaku sosial untuk mendedahkan tema-tema yang mereka gunakan dalam berbincang mengenai perbezaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di dalam pencapaian pendidikan. Analisis menunjukkan bahawa terdapat dua tema utama wanita Bidayuh ketinggalan dalam pendidikan berbanding dengan lelaki. Kedua-dua tema tersebut ialah pengaruh budaya dan latar belakang sejarah. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5743/1/18c.geografia-nov%25202012-si-Novel%2520bidayuh-edam1.pdf Novel Lyndon, and Sivapalan Selvadurai, and Mohd Fuad Mat Jali, and Junaidi Awang Besar, and Rosniza Aznie Che Rose, and Mohd. Nor Shahizan Ali, and Mohd. Helmi Abdul Rahim, (2012) Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment). Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 8 (8). pp. 170-179. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php? |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian-kajian lepas secara jelas menunjukkan wujudnya perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh
dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, objektif utama kajian ini ialah untuk meneliti faktor-faktor yang
mewujudkan perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di Daerah Serian, Sarawak. Faktor-faktor
perbezaan ini dibina oleh pandangan dunia atau lebih tepat daripada pandangan dunia komuniti Bidayuh itu sendiri.
Pandangan-pandangan ini telah dikumpul melalui temubual mendalam dengan 50 informan peserta program SPKR
(Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat). Kajian ini menggunakan ontologi idealis dan epistemologi
konstruksionis. Kajian ini bermula dengan mendapatkan pelaku sosial untuk mendedahkan tema-tema yang mereka
gunakan dalam berbincang mengenai perbezaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di dalam pencapaian pendidikan.
Analisis menunjukkan bahawa terdapat dua tema utama wanita Bidayuh ketinggalan dalam pendidikan berbanding
dengan lelaki. Kedua-dua tema tersebut ialah pengaruh budaya dan latar belakang sejarah. |
format |
Article |
author |
Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Rosniza Aznie Che Rose, Mohd. Nor Shahizan Ali, Mohd. Helmi Abdul Rahim, |
spellingShingle |
Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Rosniza Aznie Che Rose, Mohd. Nor Shahizan Ali, Mohd. Helmi Abdul Rahim, Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
author_facet |
Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Rosniza Aznie Che Rose, Mohd. Nor Shahizan Ali, Mohd. Helmi Abdul Rahim, |
author_sort |
Novel Lyndon, |
title |
Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
title_short |
Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
title_full |
Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
title_fullStr |
Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
title_full_unstemmed |
Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
title_sort |
pendidikan dan komuniti bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (education and the bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) |
publisher |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5743/ http://journalarticle.ukm.my/5743/ http://journalarticle.ukm.my/5743/1/18c.geografia-nov%25202012-si-Novel%2520bidayuh-edam1.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:45:01Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:45:01Z |
_version_ |
1777405842231918592 |