Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)

Kajian-kajian lepas secara jelas menunjukkan wujudnya perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, objektif utama kajian ini ialah untuk meneliti faktor-faktor yang mewujudkan perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di Daerah Serian,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Rosniza Aznie Che Rose, Mohd. Nor Shahizan Ali, Mohd. Helmi Abdul Rahim
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5743/
http://journalarticle.ukm.my/5743/
http://journalarticle.ukm.my/5743/1/18c.geografia-nov%25202012-si-Novel%2520bidayuh-edam1.pdf
id ukm-5743
recordtype eprints
spelling ukm-57432016-12-14T06:39:23Z http://journalarticle.ukm.my/5743/ Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment) Novel Lyndon, Sivapalan Selvadurai, Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Rosniza Aznie Che Rose, Mohd. Nor Shahizan Ali, Mohd. Helmi Abdul Rahim, Kajian-kajian lepas secara jelas menunjukkan wujudnya perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, objektif utama kajian ini ialah untuk meneliti faktor-faktor yang mewujudkan perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di Daerah Serian, Sarawak. Faktor-faktor perbezaan ini dibina oleh pandangan dunia atau lebih tepat daripada pandangan dunia komuniti Bidayuh itu sendiri. Pandangan-pandangan ini telah dikumpul melalui temubual mendalam dengan 50 informan peserta program SPKR (Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat). Kajian ini menggunakan ontologi idealis dan epistemologi konstruksionis. Kajian ini bermula dengan mendapatkan pelaku sosial untuk mendedahkan tema-tema yang mereka gunakan dalam berbincang mengenai perbezaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di dalam pencapaian pendidikan. Analisis menunjukkan bahawa terdapat dua tema utama wanita Bidayuh ketinggalan dalam pendidikan berbanding dengan lelaki. Kedua-dua tema tersebut ialah pengaruh budaya dan latar belakang sejarah. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5743/1/18c.geografia-nov%25202012-si-Novel%2520bidayuh-edam1.pdf Novel Lyndon, and Sivapalan Selvadurai, and Mohd Fuad Mat Jali, and Junaidi Awang Besar, and Rosniza Aznie Che Rose, and Mohd. Nor Shahizan Ali, and Mohd. Helmi Abdul Rahim, (2012) Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment). Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 8 (8). pp. 170-179. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian-kajian lepas secara jelas menunjukkan wujudnya perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, objektif utama kajian ini ialah untuk meneliti faktor-faktor yang mewujudkan perbezaan penyertaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di Daerah Serian, Sarawak. Faktor-faktor perbezaan ini dibina oleh pandangan dunia atau lebih tepat daripada pandangan dunia komuniti Bidayuh itu sendiri. Pandangan-pandangan ini telah dikumpul melalui temubual mendalam dengan 50 informan peserta program SPKR (Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat). Kajian ini menggunakan ontologi idealis dan epistemologi konstruksionis. Kajian ini bermula dengan mendapatkan pelaku sosial untuk mendedahkan tema-tema yang mereka gunakan dalam berbincang mengenai perbezaan antara lelaki dan wanita Bidayuh di dalam pencapaian pendidikan. Analisis menunjukkan bahawa terdapat dua tema utama wanita Bidayuh ketinggalan dalam pendidikan berbanding dengan lelaki. Kedua-dua tema tersebut ialah pengaruh budaya dan latar belakang sejarah.
format Article
author Novel Lyndon,
Sivapalan Selvadurai,
Mohd Fuad Mat Jali,
Junaidi Awang Besar,
Rosniza Aznie Che Rose,
Mohd. Nor Shahizan Ali,
Mohd. Helmi Abdul Rahim,
spellingShingle Novel Lyndon,
Sivapalan Selvadurai,
Mohd Fuad Mat Jali,
Junaidi Awang Besar,
Rosniza Aznie Che Rose,
Mohd. Nor Shahizan Ali,
Mohd. Helmi Abdul Rahim,
Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
author_facet Novel Lyndon,
Sivapalan Selvadurai,
Mohd Fuad Mat Jali,
Junaidi Awang Besar,
Rosniza Aznie Che Rose,
Mohd. Nor Shahizan Ali,
Mohd. Helmi Abdul Rahim,
author_sort Novel Lyndon,
title Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
title_short Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
title_full Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
title_fullStr Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
title_full_unstemmed Pendidikan dan komuniti Bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (Education and the Bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
title_sort pendidikan dan komuniti bidayuh: kajian kes perbezaan gender dalam penyertaan dan pencapaian (education and the bidayuh community – a case of gendered participation and attainment)
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5743/
http://journalarticle.ukm.my/5743/
http://journalarticle.ukm.my/5743/1/18c.geografia-nov%25202012-si-Novel%2520bidayuh-edam1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:45:01Z
last_indexed 2023-09-18T19:45:01Z
_version_ 1777405842231918592